Blog

Bert blogt: schade en schande

donderdag 30 november, 2017

Na alle berichten op onze favoriete website over wat fietsers kunnen doen om hun eigen veiligheid op de weg te vergroten, wil ik in dit blog graag stilstaan bij de potentiële gevolgen van een ongeval en hoe onbenullig de oorzaken daarvan kunnen zijn. Ik ben op de fiets met schade en schande opgegroeid en ik maak je graag deelgenoot van mijn miskleunen. Hopelijk kun je er je voordeel mee doen.

Op de fiets, het woord zegt het al, betekent een ongeval altijd vallen en daarbij word je je hardhandig bewust gemaakt van je eigen kwetsbaarheid. Zelfs bij lage snelheid kunnen de gevolgen van een val al behoorlijk ingrijpend zijn. Schaafwonden en kneuzingen, regelmatig verband moeten wisselen, stijve spieren, problemen onder de douche, slecht slapen, aanhoudende pijn, bloed aan je beddengoed, dat zijn de ongemakken die ik bedoel. Daarnaast kan het ook nog veel minder onschuldig aflopen met botbreuken, een hersenschudding of ziekenhuisopname.

En dan komen natuurlijk alle financiële gevolgen er nog bij. Kortom, een fietsongeval kan zulke grote gevolgen hebben dat je echt alles zou moeten doen om de kans hierop te verkleinen.

Ik herinner me een paar voorvallen die tot mijn schande bijna allemaal te maken hadden met een gebrek aan concentratie in combinatie met de relatief hoge snelheid van een sportfiets, wat natuurlijk weer heel goed te vergelijken is met rijden op een e-bike.

Geestelijke cocon

Het grootste gevaar voor een fietser is terecht komen in de zogenaamde bubbel. Het risico daarop neemt sterk toe wanneer je vaak rijdt over lange, rechte polderwegen met heel weinig verkeer om je heen.

De bubbel is een soort geestelijke cocon, een eigen wereld waarin je gedachten de vrije loop hebben, je volkomen mechanisch de trappers laat rondgaan en je je omgeving ziet zonder deze bewust waar te nemen. Toen ik in 2011 serieus begon te fietsen, vond ik die bubbel eigenlijk wel een fijne plek.

Mijn schade en schande

Geheel relaxed en in prettige gedachten verzonken, reed ik achtereenvolgens in 2011 bijna van achteren in een invalidenwagen. Daarbij kneep ik veel te hard in mijn voorrem en werd over mijn stuur richting asfalt gelanceerd. Ik bezorgde in 2012 een nietsvermoedende fietster de schrik van haar nog jonge leven door veel te krap in te halen, gelukkig zonder erg. Ik reed, ook in 2012, meer dan 700 euro schade aan m'n fiets doordat ik een paal in de weg pas zag toen ik er al bijna op zat. In 2013 hield ineens mijn weg op omdat ik, slaafs de wegrand volgend, gewoon was meegegaan met een uitwijkplaats voor auto's. In 2015 bleef ik op nog geen 200 meter van mijn huis hangen achter een overstekend paaltje in de weg, wederom met bijna 700 euro schade.

Herkenbaarheid

Gelukkig was de lichamelijke schade nooit groter dan kneuzingen, schaafwonden en blauwe plekken en was de schade aan mijn fiets uitstekend verzekerd. Ik heb me er inmiddels op getraind me bewust te blijven van mijn omgeving en uit de bubbel te schieten wanneer verkeer of obstakels opdoemen. Toch blijft het voor mij iets waar ik constant alert op moet zijn. Benieuwd of iemand van jullie dit herkenbaar vindt.

Ongevallen vermijden

De belangrijkste les is dat je je beseft dat het cruciaal is alles te doen om ongevallen te vermijden. Doe dat actief door je als een risicobewuste, volwassen verkeersdeelnemer te gedragen en passief door te zorgen dat niemand kan beweren dat 'ie je pas zag toen het al te laat was. Een ongeluk zit inderdaad in een klein hoekje. Hou dat hoekje zo klein mogelijk, dat doet echt een stuk minder pijn.

Bert Vester...

Bouwjaar 1954, woont met vrouw Margaret in een dijkhuis in de Haarlemmermeer. Fotografeert sinds zijn 16e en stapte in 2010 om gezondheidsredenen om de fiets. Toen hij eind 2011 een hybride trekking/racefiets aanschafte, greep het fietsvirus hem bij de kladden. Sindsdien trapte hij al bijna 30.000 km in binnen- en buitenland weg, waarbij hij met schade en schande steeds wijzer werd. Een gepassioneerd verteller die anderen graag laat profiteren van zijn fietservaringen, zijn fietsmiskleunen en - vooral! - zijn fietsgeluk.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

E-bike: voorwielmotor, achterwielmotor of toch een middenmotor?

Als het gaat om het comfort van je e-bike is de locatie van de motor een niet te onderschatten factor. Voor e-bikes bestaan drie verschillende typen motoren: de voorwielmotor, de middenmoto…

Nieuws

Fietsen123 gaat de grens over!

Nederland is een prachtig fietsland met een enorme hoeveelheid aan mooie landschappen, indrukwekkende architectuur en een goede fietsinfrastructuur. Maar ook België heeft de fietser veel te…

Nieuws

Pontje gemist? Met deze oplossing fietst u zelf naar de overkant!

Het geheel past in een rugzak, weegt slechts 12 kilo en u hebt het systeem in 10 minuten vaarklaar.Alles in actie zien? Bekijk het filmpje. Hier ziet u het geheel in de rugzak en hoe het o…

Nieuws

Een paard imiteren met je fiets

Ken je Monty Python? Dan ken je vast ook de groep ridders die in zich The Holy Grail al huppelend verplaatsen terwijl met kokosnoten het geluid van galopperende paarden wordt geïmiteerd. Do…

Nieuws

Marktaandeel fietsen in prijsklasse boven 900 euro verdubbeld

Uit cijfers van RAI Vereniging blijkt dat het aandeel van fietsen in de prijsklasse boven de 900 euro sinds 2008 verdubbeld is tot 30 procent. Volgens de brancheorganisatie is deze ontwikke…