Logo Fietsen123

Blog

Bert blogt: Langs de Ringvaart

donderdag 5 april, 2018

Ik las een maand geleden twee artikelen in de New York Times over de effecten van sportieve inspanning op de lichamelijke toestand van fietsers van boven de 50. De uitkomsten van de onderliggende Amerikaanse onderzoeken bieden ruime aanleiding voor verder onderzoek.

Nieuwsgierig geworden ben ik met mijn vriend Google op zoek gegaan naar soortgelijke onderzoeken wat dichter bij huis. Ik heb ze niet kunnen vinden en eigenlijk vind ik dat tamelijk onthutsend. Ik wil echt weten hoe het zit en ik zou daar graag in een volgend blog over willen schrijven. Ik ben echter geen wetenschapper en ik als er iemand onder mijn lezers is die me daarbij zou kunnen helpen, hoor ik dat graag.

Voor ik begin aan de route van vandaag nog even een tussenbericht: Helaas heeft het lenteweer van de afgelopen weken maar sporadisch aanleiding gegeven recreatief op de fiets te springen. Op gezag van regionale deskundigen kan ik berichten dat de natuur in de Bollenstreek 2 tot 4 weken achterloopt, maar dat een plotselinge stijging van de temperatuur zomaar kan leiden tot een bloemenexplosie. De narcissen voelen zich overigens prima en doen erg hun best het landschap kleur te geven. Voor de sneeuwklokjes loopt het seizoen ten einde.

Ik heb voor vandaag een route uitgezocht waarvoor je geen knooppuntenplanner, navi of smartfoon nodig hebt. Het enige dat je hoeft te doen, is 62 km langs het water van de Ringvaart van de Haarlemmermeer blijven rijden en je komt vanzelf terug bij het startpunt.

Wij beginnen onze tocht bij het befaamde café-restaurant De Hanepoel in het buurtschap Huigsloot. Het heeft een ruim parkeerterrein en je kunt er na de tocht een gezellig hapje eten terwijl je de bootjes voorbij ziet varen en je over het water uitkijkt op het typisch Hollandse polderlandschap.

De Haarlemmermeerpolder is rond 1850 ontstaan na de drooglegging van het Haarlemmermeer, het Leidsemeer en het Spieringmeer. Eerst hebben ze de Ringvaart gegraven (met 't handje!). Vervolgens werd het water met drie machtige stoomgemalen de Ringvaart ingepompt. Het vierde gemaal in Halfweg werd gebruikt om het water uit de Ringvaart af te voeren naar zee via het Noordzeekanaal. Hoewel hun werk inmiddels feitelijk is overgenomen door modernere techniek, staan ze nog steeds fier overeind dankzij de inzet van heel veel vrijwilligers.

Het zijn stuk voor stuk machtige industriële monumenten die het hart van ieder jongetje wat sneller laten slaan. Ze zijn duidelijk gebouwd voor een bepaald doel, maar ook in een tijd dat er nog ruimte was om zelfs uitgesproken utilitaire gebouwen een bepaalde schoonheid mee te geven. Vorm en functie in één, gewoon omdat het kon. Prachtig vind ik dat.

Die in Halfweg en Cruquius (met de grootste stoommachine ter wereld) zijn ook open voor bezoekers. Stap af en ga eens naar binnen. Snuif die typische industriële geur op van stookolie en smeermiddelen en vergaap je aan de vindingrijkheid van de mechanische installaties die bijna 200 jaar oud zijn.

Ook een bijzonder kenmerk van de Haarlemmermeerpolder is zijn functie als onderdeel van de Stelling van Amsterdam. Bij Vijfhuizen kom je langs één van de forten met een Geniedijk en kazematten. Kun je ook gezellig koffie drinken.

Een rondje Ringvaart is een bijzondere fietstocht voor een zonnig dagje met niet al te veel wind. In de lente zie je veel lammetjes rondspringen, steeds meer wilde bloemen en talloze weide- en watervogels. En aan de overkant van de weg is het vaak een gezellige drukte op het water.

Ik wens je veel plezier.

©Tekst & foto's Bert Vester aka The Grey Biker

Bert Vester...

Bouwjaar 1954, woont met vrouw Margaret in een dijkhuis in de Haarlemmermeer. Fotografeert sinds zijn 16e en stapte in 2010 om gezondheidsredenen om de fiets. Toen hij eind 2011 een hybride trekking/racefiets aanschafte, greep het fietsvirus hem bij de kladden. Sindsdien trapte hij al bijna 30.000 km in binnen- en buitenland weg, waarbij hij met schade en schande steeds wijzer werd. Een gepassioneerd verteller die anderen graag laat profiteren van zijn fietservaringen, zijn fietsmiskleunen en - vooral! - zijn fietsgeluk.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Prijswinnaars Garmin fietsnavigatiesysteem bekend

Heeft u onlangs meegedaan aan onze prijsvraag waarbij u een fietsnavigatiesysteem van Garmin kon winnen? Dan vindt u hier de uitslag. Wij feliciteren:F Bouten, VlissingenJ Abbink, AlmeloNie…

Elektrische Fietsen

E-bike en fietsendrager: hier moet je op letten

Het aantal mensen dat voor ontspannen toertochtjes met een e-bike op pad gaat, neemt toe. Maar hoe zit dat eigenlijk met de fietsendrager: kan die het gewicht van zo’n e-bike wel aan? Een e…

Nieuws

E-bike minstens zo gezond als gewone fiets

Door de trapondersteuning worden e-bikes als minder gezond beschouwd dan een gewone fiets. Dat beeld blijkt niet waar: de e-bike is zeker zo gezond als zijn conventionele tegenhanger. Dat b…

Nieuws

Fietsend naar het werk

Veel Nederlanders gaan dagelijks met de fiets naar het werk. Maar waar letten Nederlanders eigenlijk op voordat ze met de fiets naar hun werk gaan. En hoe gaat de werkgever daarmee om? Een …

Nieuws

Proef: elektrische fietsen voor scholieren in Apeldoorn

In Apeldoorn is een bijzonder project van start gegaan, waarbij 20 elektrische fietsen zijn uitgedeeld aan scholieren van de Jacobus Fruytierschool. Provincie Gelderland wil hiermee onderzo…