Logo Fietsen123

Blog

Bert blogt: Freedom Ride 2018

vrijdag 18 mei, 2018

Afgelopen 5 mei was het weer zover, niet alleen vielen de mussen van het dak en vierde Nederland uitbundig zijn bevrijding, ook traden zo’n 800 fietsgekken aan in ‘s Hertogenbosch voor alweer de derde editie van de Freedom Ride.

Rob, mijn broer, en ik waren er twee van. Wij hadden ons ingeschreven voor de vrije toertocht van 85 km (in het echt 87,5 km). Het alternatief laten wij gaarne over aan de geharde race-fietsers. Die rijden, onder begeleiding van motorpolitie, enige profs en teamwagens van Lotto-Jumbo NL en in het inspirerende gezelschap van Joop Zoetemelk, een afstand van 120 km aan een gemiddelde van 27 kmh. Wij gaven er dus de voorkeur aan ons eigen tempo te rijden en de tijd te nemen om te genieten van het Brabantse landschap.

Traditiegetrouw wordt ieder jaar een gebied aangedaan dat tijdens de Tweede Wereldoorlog belangrijk is geweest en dit jaar was het gebied ten zuiden van Den Bosch aan de beurt.

De route verliep vanaf het enorme feestterrein aan de Pettelaarse Schans in zuid-oostelijke richting langs Sint-Michielsgestel en Sint-Oedenrode door de prachtige Meijerij naar Best. Onderweg kom je langs het dorpje Eerde met z'n eigen lokale oorlogsmuseum en de Eerdse Molen. Ruim 20 km na de start van de tocht een prima punt om even af te stappen.

Weer 20 landelijke kilometers verder kom je tussen Son en Breugel en Best langs het museum Bevrijdende Vleugels dat vol staat met tanks, vliegtuigen en ander oorlogstuig.

Eenmaal voorbij Oirschot rijd je richting Den Bosch bijna alleen maar door afwisselende natuurlandschappen, onder andere dwars door de Kampina tussen Oisterwijk en Boxtel. Je ziet bos, open heidelandschap, vennen, beekjes, polder en zelfs een soort plas met strandjes en zeilboten. Bij Vught kom je langs Kamp Vught, in de oorlog een berucht concentratiekamp. De mooie ligging verhult de vreselijke wandaden jegens niet alleen Joden, maar ook o.m. Roma en Sinti, homosexuelen, politiek andersdenkenden en Jehova's Getuigen. Wat stiller dan normaal rijden we verder.

Vervolgens kwamen we bij een prachtig staaltje van 19e eeuwse militaire architectuur, Fort Isabella, dat ooit gebruikt is om ons Nederlanders te beschermen tegen de Belgen, nadat zij er eindelijk in waren geslaagd een eigen stukje land te veroveren.

Het zag er op deze zonovergoten en warme zaterdagmiddag uitnodigend uit en onder andere omstandigheden waren we graag afgestapt om een beetje rond te kijken. De tocht voerde over het kazerneterrein en vlak voor het einde kwamen we langs een bakker van worstenbroodjes. Deze verleiding konden we niet weerstaan. Ik zeg alleen maar, toptip!

Na deze lucullische verrassing kwamen we aan bij de finishboog. Ik was gekookt door de warmte en had last van kramp terwijl Rob, die zes jaar jonger is, nog behoorlijk fris op z'n racefiets zat. Gelukkig waren we niet de laatsten.

Het was een beetje jammer dat er dit jaar geen aparte voorzieningen waren om onder het genot van een drankje tussen de andere deelnemers nog even rustig na te praten, verhalen uit te wisselen en de vermoeidheid uit je lijf te laten glijden. Er was alleen het feestterrein met drommen mensen, hopen herrie en nauwelijks plek om te zitten.

De mensen van de organisatie willen dat volgend jaar weer op dezelfde manier doen als voor de eerste twee edities van de Freedom Ride. Voor de rest was het geweldig georganiseerd en heb ik nooit zo'n goed uitgepijlde route gereden. Dank en hulde aan de organisatie!

© Tekst Bert Vester aka The Grey Biker
© Foto's Rob en Bert Vester

Bert Vester...

Bouwjaar 1954, woont met vrouw Margaret in een dijkhuis in de Haarlemmermeer. Fotografeert sinds zijn 16e en stapte in 2010 om gezondheidsredenen om de fiets. Toen hij eind 2011 een hybride trekking/racefiets aanschafte, greep het fietsvirus hem bij de kladden. Sindsdien trapte hij al bijna 30.000 km in binnen- en buitenland weg, waarbij hij met schade en schande steeds wijzer werd. Een gepassioneerd verteller die anderen graag laat profiteren van zijn fietservaringen, zijn fietsmiskleunen en - vooral! - zijn fietsgeluk.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Met de fiets naar school: per jaar 12 doden en 230 gewonde kinderen

Er vallen in Nederland jaarlijks ongeveer 35 verkeersdoden onder kinderen van 0-14 jaar. Eén op de drie van die slachtoffers is daarbij op weg naar school of komt terug. Volgens de r…

Nieuws

Diefstal e-bikes drijft premies verzekeringen op

Omdat het aantal gestolen e-bikes in Nederland snel stijgt, zien verzekeraars zich genoodzaakt de premies voor fietsverzekeringen te verhogen. Dat er juist hier zoveel e-bikes worden gestol…

Nieuws

Niet genoeg fietsplekken in de trein: onzekerheid en vertraging voor reizigers

Er is niet genoeg plek voor fietsen in de trein. Het aantal reizigers met een fiets is de afgelopen jaren snel gegroeid en nu het fietsgebruik steeds meer wordt gestimuleerd, moet de NS sne…

Nieuws

Test: acht regenpakken van € 14 tot € 100

Kent u het? U heeft een regenpak aan, maar na verloop van tijd voelt u tóch een natte plek, die steeds groter wordt. De Kampioen (ANWB) testte daarom acht regenpakken van € 14 tot € 100 in …

Nieuws

Fietsen met knooppunten in Wallonië

Net als in Nederland en Vlaanderen hebben steeds meer regio’s in Wallonië het knooppuntensysteem. Niet verwonderlijk dat fietsliefhebbers de veelzijdige fietsmogelijkheden in Wallonië en de…