Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Bert blogt: Donauradweg - van Donaueschingen naar Passau

woensdag 4 oktober, 2017

De Donauradweg is niet alleen maar op het gemakje peddelen, ontdekte blogger Bert Vester. Een verslag vol zweetdruppels, maar wat was het schitterend!

Eind augustus begonnen Margaret en ik aan het officieel eerste maar voor ons laatste deel van de Donauradweg, van Donaueschingen (waar de Donau ontspringt uit de Breg en de Brigach) naar Passau (officieel 606 km).

Stijgingspercentages

De eerste dag werd ons al duidelijk dat dit traject een stevige uitdaging is voor fietsers, zelfs als je een e-bike hebt. Tot Ulm rijd je door een pittig heuvelland met beklimmingen die ons regelmatig deden afstappen. Eén van de hellingen heeft een stijgingspercentage van 20%: alleen jongeren met ballonkuiten en zonder bepakking halen daar de top - en dat kost ze nog best wat moeite ook.

En waar doe je het voor?

Wat ook niet helpt is dat de Duitse lokale autoriteiten bij het uitzetten van fietstrajecten een stevige vinger in de pap lijken te hebben. Je beult jezelf regelmatig bergop af om als beloning in alweer een oninteressant dorp te arriveren. Vorig jaar langs de Elbe hadden we ook al last van zulke onbegrijpelijke omwegen.

Tip: volg het water

Onze tip: kijk steeds kritisch naar het officiële traject en bestudeer de kaart om te zien of je niet gewoon langs de rivier kan blijven fietsen. Al je bestemmingen liggen immers aan de Donau. Volg het water en het kan eigenlijk niet misgaan.

Op het gemakje

Na Ulm wordt het makkelijker je weg te zoeken over de dijken langs de Donau of over de wegen dicht bij de rivier. De dijk is meestal onverhard en dus ligt de snelheid niet hoog, maar je wordt beloond met adembenemende uitzichten. Bovendien kom je op plekken waar een auto gegarandeerd niet kan komen. Eén keer ging onze strategie mis, toen we onderweg naar Dillingen kilometers door het gras hebben geploeterd: het pad hield van het ene op het andere moment op.

Stadjes en natuurgebieden

Trek genoeg tijd uit om de wat grotere steden te bezoeken. Wij vonden vooral Sigmaringen, Ulm, Regensburg en Passau bijzonder mooi. Daarnaast zijn kleinere stadjes als Tutlingen, Beuron, Dillingen en Neuburg leuk en interessant genoeg om wat langer te vertoeven.

Tussen al die stedelijke schoonheid kom je regelmatig door bijzondere natuurgebieden die sterk met de rivier zijn verbonden. Het stroomgebied van de Donau is bezaaid met plassen, stuwmeren, zijrivieren, eilandjes, overstromingsgebieden en moerassen.

Varen, of het klooster in

Een bijzondere plek is Klooster Weltenburg. Hier heeft de Donau zich een weg gevreten door het kalkzandsteengebergte waardoor je per schip naar Kelheim moet. Wees er uiterlijk om 18:30 uur, want anders moet je via de steile bergweg verder of bij het klooster om een slaapplaats bedelen.

Dagen en afstanden

Terugkijkend ben ik blij dat we in 2013 zijn begonnen met Passau – Wenen. Dat was absoluut het makkelijkst om te fietsen en zodoende ook ideaal om de smaak van fietsreizen te pakken te krijgen.

Voor het eerste en fysiek zwaarste deel van de Donauradweg adviseer ik je vijf dagen uit te trekken voor de eerste 200 km tot Ulm. Met of zonder e-bike: zo'n 40 km per dag is voor ons oudere jongeren in dit heuvelige gebied echt voldoende. Als je voor de resterende 400 km nog eens acht dagen rekent, ben je in maximaal dertien dagen klaar, zonder in te leveren op ontspanning en tijd om lekker om je heen te kijken. Omdat de Donauvallei voor ons geen onbekend gebied is, konden we een wat hoger tempo aanhouden. Wij hebben in totaal 641 km afgelegd in 39:33 uur. Dat kwam neer op 58 km per dag tegen 16,2 kmh gemiddeld.

Tot slot: voor de geoefende vakantiefietser is deze route een absolute aanrader, vooral in de lente of nazomer. Wij vonden het in elk geval fantastisch!

Beeld: Bert Vester

Bert Vester...

Bouwjaar 1954, woont met vrouw Margaret in een dijkhuis in de Haarlemmermeer. Fotografeert sinds zijn 16e en stapte in 2010 om gezondheidsredenen om de fiets. Toen hij eind 2011 een hybride trekking/racefiets aanschafte, greep het fietsvirus hem bij de kladden. Sindsdien trapte hij al bijna 30.000 km in binnen- en buitenland weg, waarbij hij met schade en schande steeds wijzer werd. Een gepassioneerd verteller die anderen graag laat profiteren van zijn fietservaringen, zijn fietsmiskleunen en - vooral! - zijn fietsgeluk.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Alleen of met anderen?

U weet welke route u wilt volgen en u weet hoeveel kilometer u voor de boeg hebt. U bent misschien zelfs al in training. Maar weet u ook al of u alleen of met een fietsmaatje gaat? Een be…

Nieuws

Ontwerp nieuwe ov-fiets bekend

Het ontwerp van de nieuwe ov-fiets is bekend. De belangrijkste verbeteringen zijn een aluminium frame met geïntegreerde koplamp en een ruime bagagedrager. Vanaf het voorjaar worden de stall…

Nieuws

Fietsdeelsystemen in het Verenigd Koninkrijk

Fietsen is ook in het Verenigd Koninkrijk in opkomst. Niet geheel onverwacht ontstaan er dus ook in de steden hier fietsdeelsystemen. Nextbike Ook in het Verenigd Koninkrijk vind je next…

Nieuws

50 te hard binnen de bebouwde kom?

Welke wegen binnen de bebouwde moeten volgens jou een maximumsnelheid van 30 km/h krijgen? De Fietsersbond brengt het in kaart met het initiatief ’30 is het nieuwe 50!’ Voor automobilisten …

Fietstest

Dit zijn de best geteste e-bikes van het jaar

Meimaand is dé fietsmaand en dat is onder meer te zien aan het aantal fietstests dat de afgelopen tijd werd gepubliceerd. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de fietstests van 2017 van…