Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Bert blogt: Donauradweg - van Donaueschingen naar Passau

woensdag 4 oktober, 2017

De Donauradweg is niet alleen maar op het gemakje peddelen, ontdekte blogger Bert Vester. Een verslag vol zweetdruppels, maar wat was het schitterend!

Eind augustus begonnen Margaret en ik aan het officieel eerste maar voor ons laatste deel van de Donauradweg, van Donaueschingen (waar de Donau ontspringt uit de Breg en de Brigach) naar Passau (officieel 606 km).

Stijgingspercentages

De eerste dag werd ons al duidelijk dat dit traject een stevige uitdaging is voor fietsers, zelfs als je een e-bike hebt. Tot Ulm rijd je door een pittig heuvelland met beklimmingen die ons regelmatig deden afstappen. Eén van de hellingen heeft een stijgingspercentage van 20%: alleen jongeren met ballonkuiten en zonder bepakking halen daar de top - en dat kost ze nog best wat moeite ook.

En waar doe je het voor?

Wat ook niet helpt is dat de Duitse lokale autoriteiten bij het uitzetten van fietstrajecten een stevige vinger in de pap lijken te hebben. Je beult jezelf regelmatig bergop af om als beloning in alweer een oninteressant dorp te arriveren. Vorig jaar langs de Elbe hadden we ook al last van zulke onbegrijpelijke omwegen.

Tip: volg het water

Onze tip: kijk steeds kritisch naar het officiële traject en bestudeer de kaart om te zien of je niet gewoon langs de rivier kan blijven fietsen. Al je bestemmingen liggen immers aan de Donau. Volg het water en het kan eigenlijk niet misgaan.

Op het gemakje

Na Ulm wordt het makkelijker je weg te zoeken over de dijken langs de Donau of over de wegen dicht bij de rivier. De dijk is meestal onverhard en dus ligt de snelheid niet hoog, maar je wordt beloond met adembenemende uitzichten. Bovendien kom je op plekken waar een auto gegarandeerd niet kan komen. Eén keer ging onze strategie mis, toen we onderweg naar Dillingen kilometers door het gras hebben geploeterd: het pad hield van het ene op het andere moment op.

Stadjes en natuurgebieden

Trek genoeg tijd uit om de wat grotere steden te bezoeken. Wij vonden vooral Sigmaringen, Ulm, Regensburg en Passau bijzonder mooi. Daarnaast zijn kleinere stadjes als Tutlingen, Beuron, Dillingen en Neuburg leuk en interessant genoeg om wat langer te vertoeven.

Tussen al die stedelijke schoonheid kom je regelmatig door bijzondere natuurgebieden die sterk met de rivier zijn verbonden. Het stroomgebied van de Donau is bezaaid met plassen, stuwmeren, zijrivieren, eilandjes, overstromingsgebieden en moerassen.

Varen, of het klooster in

Een bijzondere plek is Klooster Weltenburg. Hier heeft de Donau zich een weg gevreten door het kalkzandsteengebergte waardoor je per schip naar Kelheim moet. Wees er uiterlijk om 18:30 uur, want anders moet je via de steile bergweg verder of bij het klooster om een slaapplaats bedelen.

Dagen en afstanden

Terugkijkend ben ik blij dat we in 2013 zijn begonnen met Passau – Wenen. Dat was absoluut het makkelijkst om te fietsen en zodoende ook ideaal om de smaak van fietsreizen te pakken te krijgen.

Voor het eerste en fysiek zwaarste deel van de Donauradweg adviseer ik je vijf dagen uit te trekken voor de eerste 200 km tot Ulm. Met of zonder e-bike: zo'n 40 km per dag is voor ons oudere jongeren in dit heuvelige gebied echt voldoende. Als je voor de resterende 400 km nog eens acht dagen rekent, ben je in maximaal dertien dagen klaar, zonder in te leveren op ontspanning en tijd om lekker om je heen te kijken. Omdat de Donauvallei voor ons geen onbekend gebied is, konden we een wat hoger tempo aanhouden. Wij hebben in totaal 641 km afgelegd in 39:33 uur. Dat kwam neer op 58 km per dag tegen 16,2 kmh gemiddeld.

Tot slot: voor de geoefende vakantiefietser is deze route een absolute aanrader, vooral in de lente of nazomer. Wij vonden het in elk geval fantastisch!

Beeld: Bert Vester

Bert Vester...

Bouwjaar 1954, woont met vrouw Margaret in een dijkhuis in de Haarlemmermeer. Fotografeert sinds zijn 16e en stapte in 2010 om gezondheidsredenen om de fiets. Toen hij eind 2011 een hybride trekking/racefiets aanschafte, greep het fietsvirus hem bij de kladden. Sindsdien trapte hij al bijna 30.000 km in binnen- en buitenland weg, waarbij hij met schade en schande steeds wijzer werd. Een gepassioneerd verteller die anderen graag laat profiteren van zijn fietservaringen, zijn fietsmiskleunen en - vooral! - zijn fietsgeluk.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Niet genoeg fietsplekken in de trein: onzekerheid en vertraging voor reizigers

Er is niet genoeg plek voor fietsen in de trein. Het aantal reizigers met een fiets is de afgelopen jaren snel gegroeid en nu het fietsgebruik steeds meer wordt gestimuleerd, moet de NS sne…

Nieuws

Eerste deel van 100 km fietssnelweg geopend in Duitsland

Het eerste stukje van een fietssnelweg in Duitsland is geopend. Dit eerste deel is 5 kilometer lang, maar de snelweg moet op vrij korte termijn 100 kilometer lang worden. Doelstelling is om…

Nieuws

Fietsersbond lanceert Routeplanner-app

Fietsers kunnen de zeer populaire digitale fietsrouteplanner van de Fietsersbond sinds kort ook via apps voor Android en iPhone raadplegen. Zo kan men ook onderweg een route plannen. In de …

Nieuws

SkyCycle: fietsen over de skyline van Londen

Fietsen is een snelle manier om van A naar B te komen. Maar de grote steden zijn zo overvol dat er vaak obstakels in de weg staan. Sir Norman, beroemd architect en gepassioneerd fietser, he…

Fietstest

De best geteste (elektrische) fietsen in 2018 volgens het AD

Het Algemeen Dagblad staat bekend om de vele consumententests die zij uitvoert. Dit keer werden (elektrische) fietsen onder de loep genomen. We geven een overzicht van de fietsen die als be…