Logo Fietsen123

Blog

Bert blogt: Donauradweg - van Donaueschingen naar Passau

woensdag 4 oktober, 2017

De Donauradweg is niet alleen maar op het gemakje peddelen, ontdekte blogger Bert Vester. Een verslag vol zweetdruppels, maar wat was het schitterend!

Eind augustus begonnen Margaret en ik aan het officieel eerste maar voor ons laatste deel van de Donauradweg, van Donaueschingen (waar de Donau ontspringt uit de Breg en de Brigach) naar Passau (officieel 606 km).

Stijgingspercentages

De eerste dag werd ons al duidelijk dat dit traject een stevige uitdaging is voor fietsers, zelfs als je een e-bike hebt. Tot Ulm rijd je door een pittig heuvelland met beklimmingen die ons regelmatig deden afstappen. Eén van de hellingen heeft een stijgingspercentage van 20%: alleen jongeren met ballonkuiten en zonder bepakking halen daar de top - en dat kost ze nog best wat moeite ook.

En waar doe je het voor?

Wat ook niet helpt is dat de Duitse lokale autoriteiten bij het uitzetten van fietstrajecten een stevige vinger in de pap lijken te hebben. Je beult jezelf regelmatig bergop af om als beloning in alweer een oninteressant dorp te arriveren. Vorig jaar langs de Elbe hadden we ook al last van zulke onbegrijpelijke omwegen.

Tip: volg het water

Onze tip: kijk steeds kritisch naar het officiële traject en bestudeer de kaart om te zien of je niet gewoon langs de rivier kan blijven fietsen. Al je bestemmingen liggen immers aan de Donau. Volg het water en het kan eigenlijk niet misgaan.

Op het gemakje

Na Ulm wordt het makkelijker je weg te zoeken over de dijken langs de Donau of over de wegen dicht bij de rivier. De dijk is meestal onverhard en dus ligt de snelheid niet hoog, maar je wordt beloond met adembenemende uitzichten. Bovendien kom je op plekken waar een auto gegarandeerd niet kan komen. Eén keer ging onze strategie mis, toen we onderweg naar Dillingen kilometers door het gras hebben geploeterd: het pad hield van het ene op het andere moment op.

Stadjes en natuurgebieden

Trek genoeg tijd uit om de wat grotere steden te bezoeken. Wij vonden vooral Sigmaringen, Ulm, Regensburg en Passau bijzonder mooi. Daarnaast zijn kleinere stadjes als Tutlingen, Beuron, Dillingen en Neuburg leuk en interessant genoeg om wat langer te vertoeven.

Tussen al die stedelijke schoonheid kom je regelmatig door bijzondere natuurgebieden die sterk met de rivier zijn verbonden. Het stroomgebied van de Donau is bezaaid met plassen, stuwmeren, zijrivieren, eilandjes, overstromingsgebieden en moerassen.

Varen, of het klooster in

Een bijzondere plek is Klooster Weltenburg. Hier heeft de Donau zich een weg gevreten door het kalkzandsteengebergte waardoor je per schip naar Kelheim moet. Wees er uiterlijk om 18:30 uur, want anders moet je via de steile bergweg verder of bij het klooster om een slaapplaats bedelen.

Dagen en afstanden

Terugkijkend ben ik blij dat we in 2013 zijn begonnen met Passau – Wenen. Dat was absoluut het makkelijkst om te fietsen en zodoende ook ideaal om de smaak van fietsreizen te pakken te krijgen.

Voor het eerste en fysiek zwaarste deel van de Donauradweg adviseer ik je vijf dagen uit te trekken voor de eerste 200 km tot Ulm. Met of zonder e-bike: zo'n 40 km per dag is voor ons oudere jongeren in dit heuvelige gebied echt voldoende. Als je voor de resterende 400 km nog eens acht dagen rekent, ben je in maximaal dertien dagen klaar, zonder in te leveren op ontspanning en tijd om lekker om je heen te kijken. Omdat de Donauvallei voor ons geen onbekend gebied is, konden we een wat hoger tempo aanhouden. Wij hebben in totaal 641 km afgelegd in 39:33 uur. Dat kwam neer op 58 km per dag tegen 16,2 kmh gemiddeld.

Tot slot: voor de geoefende vakantiefietser is deze route een absolute aanrader, vooral in de lente of nazomer. Wij vonden het in elk geval fantastisch!

Beeld: Bert Vester

Bert Vester...

Bouwjaar 1954, woont met vrouw Margaret in een dijkhuis in de Haarlemmermeer. Fotografeert sinds zijn 16e en stapte in 2010 om gezondheidsredenen om de fiets. Toen hij eind 2011 een hybride trekking/racefiets aanschafte, greep het fietsvirus hem bij de kladden. Sindsdien trapte hij al bijna 30.000 km in binnen- en buitenland weg, waarbij hij met schade en schande steeds wijzer werd. Een gepassioneerd verteller die anderen graag laat profiteren van zijn fietservaringen, zijn fietsmiskleunen en - vooral! - zijn fietsgeluk.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fiets is in Nederland populairder dan ooit

Uit cijfers van de brancheorganisaties RAI Vereniging en de Bovag blijkt dat de fiets in Nederland populairder is dan ooit. Vorig jaar werd legden we per inwoner gemiddeld 1018 kilometer af…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Het huishoudboekje

Fietsen naar Santiago de Compostela kost geld, maar hoeft niet per se duur te zijn. Het gaat erom wat u wilt. De vermoeide benen op een comfortabel matras of is een campingmatje ook prima…

Nieuws

Hoe zoek ik een fietsroute op Fietsen123?

Wij hebben meer dan 1000 routes op de website staan. Hoe vind je net die ene fietsroute die je wilt gaan fietsen? Wij leggen het uit in dit filmpje.

Nieuws

Fiets stallen bij het station: het blijft een mission impossible

Uw fiets parkeren bij een van de stations in Nederland? Het blijft een hele klus om een plekje te vinden. Daarnaast wordt het tekort aan stallingsplaatsen de komende jaren alleen maar grote…

Nieuws

Fietsverkoop België plust in 2013 met 4,4%

In 2013 zijn ruim 406.000 fietsen verkocht in de Belgische fietshandelszaken. Dat blijkt uit een marktonderzoek bij de Belgische fietsvakhandel naar aanleiding van de fietsbeurs Velofollies…