Logo Fietsen123

Nieuws

Bereidheid tot beter verkeersgedrag gegroeid

vrijdag 7 oktober, 2011

De Fietsersbond voert vanaf 2009 de campagne Vriendelijkverkeer.nl. Met deze campagne wil de Fietsersbond bereiken dat verschillende verkeersdeelnemers, ook fietsers, meer rekening met elkaar houden in het verkeer. Hierdoor kan het verkeer veiliger en plezieriger worden.

De bond liet dit jaar door Perspective onderzoeken wat mensen van de campagne vinden en hoe de verschillende verkeersdeelnemers denken over verkeersgedrag.

De belangrijkste conclusies:

Impact campagne

  • De evaluatie van de campagne is gunstig. Zowel de TV-spot, radiospots en posters worden positief tot zeer positief ontvangen.
  • De positieve insteek van de campagne wordt door het publiek gewaardeerd. Aanbevolen wordt om de nadruk te leggen op het thema ‘maak contact met elkaar, laat weten wat je van plan bent'.
  • Perspective schat in dat de campagne 1/5e van het publiek bereikt. 2/3e van het bereikte publiek is bereid het eigen verkeersgedrag te verbeteren.
  • De beoordeling van de campagne door fietsers en automobilisten is min of meer gelijk.

Verkeersbeleving

  • Het valt op dat fietsers in grote steden zich vaker ergeren aan andermans verkeersgedrag (zowel van fietsers als van automobilisten).
  • Fietsers voelen zich onveiliger in het verkeer en zijn van mening dat asociaal verkeersgedrag is toegenomen t.o.v. 2006
  • Automobilisten vinden ook dat het asociaal verkeersgedrag is toegenomen, maar voelen zich toch minder onveilig in het verkeer t.o.v. 2006.
  • Haast is voor fietsers in de grote steden een reden om de verkeersregels te overtreden.
  • Automobilisten ergeren zich aan fietsers als die (1) naast elkaar fietsen, (2) geen richting aangeven en (3) fietsen zonder verlichting.) Fietsers ergeren zich daarnaast ook aan andere onoplettende fietsers.
  • De wil onder fietsers om het gedrag te verbeteren lijkt toegenomen t.o.v. 2009. Automobilisten zijn over het algemeen bereid om op hun verkeersgedrag te letten.
  • Fietsers ergeren zich het meest aan automobilisten in kruispuntsituaties (voorrang geven, richting aangeven, hoge snelheid) en wanneer zij op geringe afstand inhalen.

Het volledige artikel is hier te lezen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Controle gestolen fietsen op schoolpleinen. Effectieve aanpak?

Bij een schoolcontrole door de Taskforce Tilburg Veilig zijn twaalf gestolen fietsen aangetroffen. Elke week kan de Taskforce op deze wijze ongeveer tien gedupeerden hun fiets terug bezorge…

Nieuws

Het meest innovatieve kruispunt van Europa

Als het aan TNO Helmond ligt, heeft Nederland vanaf volgend jaar 'het meest innovatieve kruispunt van Europa'. Dit kruispunt aan de Europaweg in Helmond wordt uitgerust met sensoren die erv…

Nieuws

Handige checklist voor aankoop e-bike

Elektrische fietsen, inmiddels zijn er zo veel varianten te koop dat mensen regelmatig door de bomen het bos niet meer zien. Motor in het voorwiel, achterwiel of in het midden? Accu’s met v…

Fietstest

Test 2017: fietsendragers voor de e-bike

Onlangs heeft de ANWB acht robuuste fietsendragers getest - fietsendragers die gemakkelijk twee e-bikes moeten kunnen vervoeren. De meeste dragers scoorden goed, maar er ging ook wel wat mi…

Nieuws

Fietsersbond organiseert wederom Fiets Telweek

Maandag 18 september aanstaande start de derde editie van de Nationale Fiets Telweek, het grootste fietsonderzoek van Nederland. De speciale app van de Fiets Telweek registreert automatisch…