Logo Fietsen123

Nieuws

Bereidheid tot beter verkeersgedrag gegroeid

vrijdag 7 oktober, 2011

De Fietsersbond voert vanaf 2009 de campagne Vriendelijkverkeer.nl. Met deze campagne wil de Fietsersbond bereiken dat verschillende verkeersdeelnemers, ook fietsers, meer rekening met elkaar houden in het verkeer. Hierdoor kan het verkeer veiliger en plezieriger worden.

De bond liet dit jaar door Perspective onderzoeken wat mensen van de campagne vinden en hoe de verschillende verkeersdeelnemers denken over verkeersgedrag.

De belangrijkste conclusies:

Impact campagne

  • De evaluatie van de campagne is gunstig. Zowel de TV-spot, radiospots en posters worden positief tot zeer positief ontvangen.
  • De positieve insteek van de campagne wordt door het publiek gewaardeerd. Aanbevolen wordt om de nadruk te leggen op het thema ‘maak contact met elkaar, laat weten wat je van plan bent'.
  • Perspective schat in dat de campagne 1/5e van het publiek bereikt. 2/3e van het bereikte publiek is bereid het eigen verkeersgedrag te verbeteren.
  • De beoordeling van de campagne door fietsers en automobilisten is min of meer gelijk.

Verkeersbeleving

  • Het valt op dat fietsers in grote steden zich vaker ergeren aan andermans verkeersgedrag (zowel van fietsers als van automobilisten).
  • Fietsers voelen zich onveiliger in het verkeer en zijn van mening dat asociaal verkeersgedrag is toegenomen t.o.v. 2006
  • Automobilisten vinden ook dat het asociaal verkeersgedrag is toegenomen, maar voelen zich toch minder onveilig in het verkeer t.o.v. 2006.
  • Haast is voor fietsers in de grote steden een reden om de verkeersregels te overtreden.
  • Automobilisten ergeren zich aan fietsers als die (1) naast elkaar fietsen, (2) geen richting aangeven en (3) fietsen zonder verlichting.) Fietsers ergeren zich daarnaast ook aan andere onoplettende fietsers.
  • De wil onder fietsers om het gedrag te verbeteren lijkt toegenomen t.o.v. 2009. Automobilisten zijn over het algemeen bereid om op hun verkeersgedrag te letten.
  • Fietsers ergeren zich het meest aan automobilisten in kruispuntsituaties (voorrang geven, richting aangeven, hoge snelheid) en wanneer zij op geringe afstand inhalen.

Het volledige artikel is hier te lezen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Accu en e-bike: zo werkt dat

Welke accu gaat het langst mee, hoe zit het met het opladen – het zijn veelgestelde vragen als het om de accu van de e-bike gaat. Fietsen123 zet de actuele stand van zaken voor u op een rij…

Nieuws

Fietsen houdt de forens slank

Mensen die naar hun werk fietsen wegen gemiddeld vijf kilo minder dan hun collega’s die dagelijks in de auto stappen, hebben Britse onderzoekers ontdekt. Het onderzoek richtte zich op 72.99…

Nieuws

RAI wil meer aandacht voor fietsdiefstal

Jaarlijks verwisselen er in ons land ruim 600.000 fietsen onvrijwillig van eigenaar. De diefstal van fietsen wordt een steeds serieuzere zaak en moet daarom hoger op de politieke agenda kom…

Nieuws

Inschrijving Fiets Innovatie Awards 2016 zijn verlengd

In 2016 worden de Fiets Innovatie Awards voor maar liefst de 11e keer uitgereikt. De uitreiking vindt plaats op maandag 4 april tijdens het Tweewieler Retail Trends congres in de Jaarbeurs …

Nieuws

Nederland ultieme fietsland

Het vlakke landschap, het milde klimaat, korte afstanden en een uitstekende infrastructuur maakt Nederland tot een ultiem fietsland. Er zijn redenen genoeg om Nederland met de fiets te verk…