Logo Fietsen123

Nieuws

Bereidheid tot beter verkeersgedrag gegroeid

vrijdag 7 oktober, 2011

De Fietsersbond voert vanaf 2009 de campagne Vriendelijkverkeer.nl. Met deze campagne wil de Fietsersbond bereiken dat verschillende verkeersdeelnemers, ook fietsers, meer rekening met elkaar houden in het verkeer. Hierdoor kan het verkeer veiliger en plezieriger worden.

De bond liet dit jaar door Perspective onderzoeken wat mensen van de campagne vinden en hoe de verschillende verkeersdeelnemers denken over verkeersgedrag.

De belangrijkste conclusies:

Impact campagne

  • De evaluatie van de campagne is gunstig. Zowel de TV-spot, radiospots en posters worden positief tot zeer positief ontvangen.
  • De positieve insteek van de campagne wordt door het publiek gewaardeerd. Aanbevolen wordt om de nadruk te leggen op het thema ‘maak contact met elkaar, laat weten wat je van plan bent'.
  • Perspective schat in dat de campagne 1/5e van het publiek bereikt. 2/3e van het bereikte publiek is bereid het eigen verkeersgedrag te verbeteren.
  • De beoordeling van de campagne door fietsers en automobilisten is min of meer gelijk.

Verkeersbeleving

  • Het valt op dat fietsers in grote steden zich vaker ergeren aan andermans verkeersgedrag (zowel van fietsers als van automobilisten).
  • Fietsers voelen zich onveiliger in het verkeer en zijn van mening dat asociaal verkeersgedrag is toegenomen t.o.v. 2006
  • Automobilisten vinden ook dat het asociaal verkeersgedrag is toegenomen, maar voelen zich toch minder onveilig in het verkeer t.o.v. 2006.
  • Haast is voor fietsers in de grote steden een reden om de verkeersregels te overtreden.
  • Automobilisten ergeren zich aan fietsers als die (1) naast elkaar fietsen, (2) geen richting aangeven en (3) fietsen zonder verlichting.) Fietsers ergeren zich daarnaast ook aan andere onoplettende fietsers.
  • De wil onder fietsers om het gedrag te verbeteren lijkt toegenomen t.o.v. 2009. Automobilisten zijn over het algemeen bereid om op hun verkeersgedrag te letten.
  • Fietsers ergeren zich het meest aan automobilisten in kruispuntsituaties (voorrang geven, richting aangeven, hoge snelheid) en wanneer zij op geringe afstand inhalen.

Het volledige artikel is hier te lezen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Poll: Steekt u altijd netjes uw arm uit wanneer u afslaat?

Fietsen.123 is benieuwd of u bij veranderen van rijrichting/het afslaan netjes uw hand uitsteekt. Zijn de Nederlanders hierin netjes, of valt dat wel tegen? Ergert u zich als automobilist o…

Nieuws

Fietsen en zon: waar moet je op letten?

Het wordt eindelijk mooi weer, dus haal die fiets maar uit de schuur – in ons landje is het tenslotte nooit zeker hoe lang dat lekkere weer aanhoudt. Gauw een mooie fietsroute uitzoeken en …

Nieuws

Het frame: de juiste maat en onderhoud

Comfortabel fietsen begint met het juiste frame. Dit voorkomt namelijk zadelpijn, knieklachten, rugpijn of schouderpijn. Maar hoe meet je de juiste framemaat. En hoe onderhoud je het frame?…

Fietsvakanties

Bretagne op de e-bike

Hoewel Bretagne voor Franse begrippen vlak is, is de regio in vergelijking met Nederland op z’n minst heuvelachtig te noemen. Fietsen in Bretagne vergt dan ook kracht in de kuiten – of een …

Nieuws

Diefstal e-bikes drijft premies verzekeringen op

Omdat het aantal gestolen e-bikes in Nederland snel stijgt, zien verzekeraars zich genoodzaakt de premies voor fietsverzekeringen te verhogen. Dat er juist hier zoveel e-bikes worden gestol…