Logo Fietsen123

Nieuws

Bedrijfsfietsenregeling wordt niet verhoogd

woensdag 17 juni, 2009

Tijdens de behandeling van de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, enige tijd geleden, is een motie van de Kamerleden Roefs en Koopmans aanvaard met het verzoek aan de regering om een onderzoek te doen naar de mogelijkheid om de elektrische fiets aantrekkelijker te maken door het bedrag van de bedrijfsfietsenregeling van € 749 te verdubbelen naar € 1500. Staatssecretaris De Jager laat per brief aan de Tweede Kamer weten daar geen heil in te zien. Huidige fietsenregeling toereikendDe huidige fietsregeling is als het gaat om een ‘gewone’ fiets zonder meer toereikend, zegt De Jager. In 2007 bedroeg het gemiddelde aankoopbedrag voor een fiets € 603; 25% van het aantal verkochte fietsen bevindt zich in de prijsklasse € 700 - € 899 en slechts 14% was duurder dan € 900. De huidige onbelaste vergoeding van € 749 dekt daardoor waarschijnlijk 60 –75% van het aantal verkochte “gewone” fietsen.

Geen uitzonderingEen verhoging van de belastingvrije vergoeding voor uitsluitend de elektrische fiets vindt de Jager om uitvoeringstechnische redenen niet gewenst. 'Dit leidt tot extra lasten voor zowel de werkgever (moet afzonderlijk worden geconstateerd en vastgelegd dat er een elektrische fiets is gekocht) als de Belastingdienst (extra controle-inspanningen). Bovendien is er geen rechtvaardiging om alleen de elektrische fietsen extra te stimuleren. Ook andere fietsen zijn geschikt voor langere afstanden (bijvoorbeeld bepaalde toerfietsen en racefietsen).'

Groei zonder verruiming De staatssecretaris wijst er in zijn brief verder op, dat 'het aandeel van de elektrische fiets ook groeit zonder verruiming van de huidige stimuleringsregeling. De verkopen in 2007 laten een verdubbeling zien van de verkopen in 2006. Bovendien worden de elektrische fietsen ook goedkoper. Op het moment van schrijven van deze brief waren er aanbiedingen bekend voor elektrische fietsen van minder dan € 700. Een verruiming van de fiscale onbelaste vergoeding zou wel eens contraproductief kunnen werken als het gaat om een verdere daling van de marktprijs van dergelijke fietsen'.

Fietsroute en weerTenslotte wijst De Jager op een litteratuuronderzoek van MuConsult. 'Kosten zijn niet de belangrijkste factor in de afweging tussen auto en fiets voor het woonwerkverkeer. Kwaliteit en snelheid van de fietsroute en het weer tellen bijvoorbeeld zwaarder mee in de afweging dan de fiscale faciliteit'.

Link* Brief Staatssecretaris De Jager aan de Tweede Kamer


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Drie mooie fietsroutes langs het water in Noord-Holland

We selecteerden drie fietsroutes langs het water in Noord-Holland. Fiets langs het IJsselmeer via het Zuiderzeemuseum, of kies voor de andere kant met uitzicht op de bollenvelden. Wilt u ec…

Nieuws

Fietsen vergroot je wereld

Fietsen verbreedt je horizon en dat geldt zeker ook voor kinderen. Met het Kinderfietsenplan willen de ANWB en Nationaal Fonds Kinderhulp ervoor zorgen dat ook zoveel mogelijk arme kinderen…

Nieuws

Wat weet u over het eigen risico? Test uzelf

Bijna een derde van de Nederlanders betaalt voor zorg waarvan hij niet wist dat dit onder het eigen risico viel, aldus onderzoeksbureau Markteffect. Hoe is het met uw kennis van het eigen r…

Elektrische Fietsen

E-bike voor beginners

De e-bike is toch net even iets anders dan een gewone fiets. En als je al een paar jaar helemaal niet hebt gefietst, is het dubbelop wennen. Al een tijd niet gefietst en nu besloten de e-bi…

Nieuws

Belg heeft drie keer meer kans op fietspech dan Nederlander

Met een mooie fietstocht door België heeft u meer kans op een lekke band of een kapotte ketting. Een fietser heeft drie keer meer kans op pech in België dan in Nederland. Dat blij…