Logo Fietsen123

Nieuws

ANWB: Snelfietsroutes moeten veiliger

woensdag 3 april, 2019

Er komen steeds meer snelfietsroutes in Nederland. Voor de overheid vormen ze een belangrijk middel om het fietsgebruik te bevorderen. Onderzoek van de ANWB toont echter aan dat deze routes lang niet altijd veilig zijn.

Op verschillende plekken in Nederland liggen al snelfietsroutes en de komende jaren komen er nog zo’n 74 bij, met een totale lengte van 850 kilometer. Voor een publicatie in Kampioen onderzocht de ANWB negen bestaande snelfietsroutes met een lengte tussen de 5,6 en 20,5 kilometer door heel Nederland.

Wat zijn snelfietsroutes?

Een snelfietsroute – ook wel fietssnelweg genoemd – is een breed fietspad met vooral flauwe bochten. Ook worden verkeerslichten, kruispunten en wegobstakels zo veel mogelijk vermeden. Op de kruispunten die er zijn, heb je als fietser voorrang. Op deze manier kun je naar school of werk fietsen zonder daarbij snelheid en kostbare tijd te verliezen.

Hoewel de naam anders doet vermoeden, ben je niet verplicht in hoog tempo te fietsen; ook met lagere snelheid kun je gebruik maken van de routes. Het brede fietspad maakt het immers mogelijk om elkaar zonder problemen in te halen. De naam slaat eerder op het feit dat de snelfietsroutes knelpunten oplossen: kruispunten, waterwegen of snelwegen worden overbrugd om een betere doorstroming te realiseren.

De opkomst van snelfietsroutes is in gang gezet door de veranderende samenstelling op de gewone fietspaden: niet alleen zijn er steeds meer elektrische fietsen, ook komen er steeds meer vrachtfietsen, bakfietsen en andere tweewielers, allen met andere snelheden en afmetingen. En daarnaast rijden er steeds meer auto’s rond.

Bewegwijzering langs de routes

De snelfietsroutes in Nederland zijn helaas nog niet overal even herkenbaar. Dit komt omdat er momenteel nog geen eenduidige bewegwijzering is. Elke route heeft een eigen logo, bewegwijzering en huisstijl of juist helemaal niets om de route aan te herkennen. Daarom werken verschillende belangenorganisaties en betrokken partijen aan standaardborden en -markering voor huidige en toekomstige snelfietsroutes.

Niet veilig genoeg

De ANWB noemt de opkomst van snelfietsroutes een geweldige ontwikkeling. Fietsers kunnen hier rustiger fietsen en forensen rijden sneller van huis naar het werk en terug. Op deze manier denkt de ANWB dan ook dat de e-bike of speed pedelec steeds aantrekkelijker wordt voor woon-werkverkeer.

Toch zijn er ook genoeg verbeterpunten te vinden, zelfs op de routes die door ANWB als beste worden beoordeeld: de F35 (Hengelo-Enschede) en het RijnWaalPad (Arnhem-Nijmegen).

Zo hebben de meeste snelfietsroutes niet overal de juiste breedte. Om veilig en comfortabel te fietsen, is een breedte van 4 meter nodig. Op rustige, rechte stukken is 3,5 meter net voldoende, maar op fietspaden met obstakels en scherpe bochten, is die 4 meter wel een vereiste. Op de F35 en het RijnWaalPad na voldoen de snelfietsroutes niet aan dit criterium.

Ook is op alle routes veel autoverkeer: in sommige gevallen is zelfs 80 procent van de route aangemerkt als fietsstraat, wat betekent dat automobilisten hier te gast zijn. Tussen Oss en Den Bosch geldt bovendien zelfs een maximumsnelheid van 60 km/h, waardoor je als fietsers met hoge snelheid wordt ingehaald.

Verder bevatten de meeste snelfietsroutes te veel obstakels, kruisingen en andere situaties die een goede doorstroming van het fietsverkeer bemoeilijken of er soms voor zorgen dat fietsers zich onveilig voelen.

ANWB zal de resultaten van het onderzoek aan de verantwoordelijke partijen voorleggen.

Bron: ANWB

Gerelateerde artikelen

Nieuws

VVN waarschuwt voor onveilige fietspaden

Het wordt steeds onveiliger op de Nederlandse fietspaden. Jaarlijks belanden zo’n 65.000 fietsers op de eerste hulp na een ongeval. Dat concludeert Veilig Verkeer Nederland (VVN). Er zijn e…

Blog

Bert blogt: schade en schande

Na alle berichten op onze favoriete website over wat fietsers kunnen doen om hun eigen veiligheid op de weg te vergroten, wil ik in dit blog graag stilstaan bij de potentiële gevolgen van e…

Nieuws

Fietsdeelsystemen in Duitsland

In Duitsland zijn er een aantal landelijke fietsdeelsystemen, die we hier zullen behandelen. Hoewel de naam van het fietsdeelsysteem per stad kan verschillen, is de werking in grote lijnen …

Nieuws

Proef: snelle fietsen op de rijbaan

Op twee plekken in de gemeente Franekeradeel wordt vanaf woensdag een week lang een proef gedaan met een maximum snelheid op het fietspad. Hardfietsers, die meer dan 30 kilometer per uur ri…

Nieuws

Drie nieuwe fietsroutes in stadscentra

Fietsen in een stadscentrum kan ontzettend mooi zijn, zeker als het gaat om een historische of architectonisch unieke binnenstad met veel bezienswaardigheden. Wij hebben drie mooie routes d…