Logo Fietsen123

Nieuws

Amsterdam investeert in fietser

maandag 18 juni, 2007

Amsterdam gaat meer fietsroutes aanleggen, meer fietsenstallingen realiseren en blijft fietsendiefstal tegengaan. Dit zijn enkele maatregelen uit het Meerjarenbeleidsplan Fiets 2007-2010, waarmee het college van B&W onlangs heeft ingestemd. Het plan is vandaag gepresenteerd. Autobewegingen verminderenTjeerd Herrema, wethouder Verkeer: “Heel veel mensen gebruiken nog steeds de auto, ook voor korte ritten: Ruim een derde van de automobilisten gebruikt de auto voor afstanden tot 5 kilometer. Dat is slecht voor de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid in de stad. Door met verschillende maatregelen het fietsen te stimuleren, hopen we het aantal autobewegingen te verminderen. Om mensen op de fiets te krijgen én te houden is het niet genoeg om mooie fietspaden aan te leggen. We werken ook aan goede en veilige fietsenstallingen, fietsdiefstalpreventie en verkeersveiligheid.”

Doelstellingen In het Meerjarenbeleidsplan worden twee belangrijke doelstellingen genoemd. De gemeente streeft ernaar dat meer dan de huidige 37% van de Amsterdamse verplaatsingen op de fiets zullen worden gedaan, maar wil dit niveau in elk geval handhaven. Vooral de Amsterdamse jeugd fietst steeds minder, onder andere als gevolg van gratis openbaar vervoer, zoals de OV-jaarkaart. Daarnaast streeft Amsterdam ernaar om in 2010 hoger te scoren op tevredenheid over Amsterdam als fietsstad. In dat jaar moeten de fietsers Amsterdam een 7,5 geven. In het Tevredenheidsonderzoek onder fietsers in 2006 was dat een 7,0.

Onderweg Amsterdam wil het Hoofdnet Fiets verbeteren door belangrijke onderdelen van drie routes aan te leggen die nu nog ontbreken. Het gaat om een route voor langzaam verkeer met een brug over het Noordhollandsch Kanaal in het stadsdeel Amsterdam-Noord, een passage voor langzaam verkeer door het Centraal Station en een fietsbrug over de Singelgracht in het verlengde van de Leidsegracht. Daarnaast wil Amsterdam fietspaden aanleggen langs drukke wegen en bestaande fietspaden goed onderhouden. De gemeente wil ook gaan experimenteren met automatische detectie voor fietsers, die ervoor zorgt dat de verkeerslichten sneller op groen springen als een fiets nadert. Wachttijdvoorspellers op verkeerslichten zorgen ervoor dat een fietser precies weet hoe lang het duurt voordat het licht op groen springt. Er worden nog meer wachttijdvoorspellers geplaatst. De al geplaatste wachttijdvoorspellers worden door fietsers erg gewaardeerd.

Stallingen De gemeente wil vijf nieuwe bewaakte fietsenstallingen (Lockers) realiseren bij locaties die veel publiek trekken, zoals het Leidseplein, en bij OV-knooppunten. Daarnaast zal er ook geëxperimenteerd worden met innovatieve oplossingen voor fietsparkeren. Voorbeelden hiervan zijn een automatische stalling (zoals die in Noord bij de pont) en fietsenrekken met ICT-toepassing. Daarnaast heeft wethouder Herrema er onlangs, samen met de G4, bij de minister voor gepleit dat de verplichting voor een berging in een nieuwe woning opnieuw in het Bouwbesluit wordt opgenomen. Als mensen een berging hebben, dan kunnen ze hun fiets veiliger stallen en wordt de kans op diefstal kleiner. Ook wil de gemeente samen met de stadsdelen een pilot uitvoeren voor fietstrommels bij woningen. In deze trommels kunnen bewoners tussen de vijf en tien fietsen stallen.

Fietsendiefstal Onder andere door goede stallingen moet het aantal fietsdiefstallen eind 2010 met 40% ten opzichte van 2005 zijn afgenomen (het risico dat je fiets wordt gestolen moet dalen van 10% in 2005 tot 6% in 2010). Ook wil het college meer controle gaan uitoefenen op de verkoop van gestolen fietsen door fietsenhandelaren. Gemeente, politie en justitie werken nauw samen in de aanpak van fietsdiefstal.

Veiligheid Fietsers zijn kwetsbaar in het Amsterdamse verkeer. De gemeente blijft doorgaan met het veiliger maken van onveilige kruispunten. Voor de jongste jeugd zal de gemeente fietscursussen met een afsluitend examen blijven organiseren.

Financiën Voor de uitvoering van de ambities uit het Meerjarenbeleidsplan Fiets 2007-2010 is een bedrag geraamd van in totaal 69,3 miljoen euro. Er wordt een bijdrage van de stadsdelen en de Stadsregio Amsterdam verwacht.

Procedure Het Meerjarenbeleidsplan Fiets 2007-2010 wordt op 12 september in de raadscommissie besproken en op 10 oktober in de gemeenteraad.

Link* Ontdek Amsterdam, stad van fietsers


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Drie factoren die van invloed zijn op de actieradius van je e-bike

Bij de aankoop van een e-bike let je ongetwijfeld op de actieradius van de fiets. Voor veel fietsers is de teleurstelling dan ook groot als een fiets de genoemde actieradius niet haalt. Dat…

Nieuws

Grote prijsverschillen tussen fietsverzekeringen

De premies van fietsverzekeringen kunnen bij de ene verzekeraar tot wel zes keer hoger zijn dan bij andere. Dit concludeert de Consumentenbond na onderzoek onder acht verzekeraars. Niet all…

Nieuws

Fietsendief op heterdaad betrapt: steelt lokfiets voor derde keer

Een Amsterdamse fietsendief blijkt niet te leren van zijn fouten. De 48-jarige man heeft binnen een jaar tijd drie lokfietsen meegenomen en zit dus regelmatig achter tralies. Afgelopen nach…

Nieuws

Beste e-bike van 2016 is…

De Qwic T-MN7 2 HSII. Dat blijkt uit de jaarlijkse e-biketest van Plus Magazine. Het maandblad nam dit jaar 11 fietsen onder de loep. De Qwic valt vooral op door de mooie afwerking, uitstek…

Nieuws

Van brouwerij naar brouwerij

In Vlaanderen alleen al zijn er meer dan 100 brouwerijen die bijdragen tot het uitgebreide pallet van Belgische streekbieren. Het loont de moeite om een brouwproces van dichtbij te aanschou…