Logo Fietsen123

Nieuws

Alles over het appverbod

dinsdag 11 juni, 2019

Vanaf 1 juli 2019 geldt een verbod op het gebruik van de telefoon op de fiets. Maar mag je nog wel navigeren of muziek luisteren? En hoe hoog is de boete? We vertellen je er alles over.

Bijna de helft van de fietsers geeft aan weleens de telefoon te gebruiken tijdens het fietsen: om te appen, te bellen, of te navigeren. Onder jongeren (18-24 jaar) is het percentage nog hoger: ruim driekwart van hen doet dit met zekere regelmaat. Dit concludeerde adviesbureau Deloitte in november 2018.

Wat houdt het verbod in?

Met het verbod wil minister Cora van Nieuwenhuizen het aantal verkeersslachtoffers terugdringen. Het verbod geldt voor handheld gebruik van mobiele telefoons, tablets, navigatieapparatuur, en muziekspelers. In de nieuwe wet wordt dan ook de term ‘mobiel elektronisch apparaat’ gebruikt. Dit om toekomstige ontwikkelingen voor te zijn. Voor automobilisten gold dit verbod al, en nu mogen ook fietsers geen telefoon meer in de hand hebben.

Het handsfree gebruik van deze apparaten mag nog wel. Dus navigeren of muziek luisteren is niet verboden, zolang het apparaat maar in je zak of tas zit, of in een houder op het stuur. Je mag hem echter niet meer bedienen tijdens het fietsen. Stel dus vooraf je route in en stap af als je het apparaat moet bedienen.

Voor muziek luisteren geldt hetzelfde: zet voor het fietsen je muziek aan en berg je telefoon of muziekspeler op. Wel mag het volume niet te hard staan of moet je één oor vrijhouden om het omgevingsgeluid nog te kunnen horen.

Boete en handhaving

De boete voor telefoongebruik op de fiets gaat 95 euro exclusief administratiekosten bedragen. Dit bedrag is afgestemd op de hoogte van andere boetes voor fietsers.

Minister Ferdinand Grapperhaus heeft gezegd dat het verbod in het begin extra streng gehandhaafd wordt. Hij noemde het telefoongebruik eerder ‘gevaarlijk’ en wil dat de handhaving van het verbod effect heeft.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Goeie vraag: waarom schreeuwen wielrenners eigenlijk?

Het is misschien wel de grootste irritatie van de fietser: de schreeuwende wielrenner. Iedereen aan de kant, ik kom eraan, zo lijkt hij te zeggen. Maar is dat ook echt zo? En tegen wie schr…

Nieuws

Accu e-bike zorgt voor problemen en onduidelijkheid

Accu’s blijken een bron van problemen en onduidelijkheid onder de gebruikers van een e-bike. De populariteit van de e-bike neemt toe dus dat het aantal meldingen toeneemt, is logisch. Een n…

Nieuws

Overheid heeft behoefte aan inspraak van fietsers

Zoveel mensen, nog meer fietsen. Nederland is het enige land ter wereld met meer fietsen dan inwoners. Het aantal fietsen zal de komende jaren nog meer gaan stijgen en dit vraagt om meer in…

Elektrische Fietsen

Drie vooroordelen over de e-bike weerlegd

Rijd je op een e-bike, dan moet je stevig in je schoenen staan. Niet omdat de e-bike daarom vraagt, maar omdat de e-bike nog altijd met vooroordelen te kampen heeft. Je kent ze vast ook wel…

Nieuws

Gelderland wederom Fietsprovincie van het Jaar

Deze maand hebben we weer het jaarlijkse onderzoek naar de Fietsprovincie van het Jaar uitgevoerd. Net als vorig jaar is Gelderland de meest geliefde provincie. Bijna 2.500 fietsers uit het…