Logo Fietsen123

Nieuws

Airbag autoruit scheelt 60 dodelijke fietsslachtoffers

dinsdag 22 april, 2008

Fietsers botsen aanmerkelijk anders dan voetgangers en een airbag op de voorruit van auto’s bespaart jaarlijks 60 dodelijke en 1500 zwaargewonde fietsslachtoffers. Dit concludeert de Fietsersbond in Nederland op grond van een TNO-onderzoek. Hoofd tegen voorruitTNO onderzocht in opdracht van de Fietsersbond wat er precies gebeurt bij een botsing tussen een fietser en een auto. Uit de 12.000 botssimulaties blijkt dat fietsers bij een aanrijding in de meeste gevallen met hun hoofd de voorruit raken, terwijl voetgangers meestal niet hoger dan de motorkap komen. Op grond van dit gegeven vraagt de Fietsersbond politiek en auto-industrie om maatregelen te treffen die de kans op ernstig letsel kunnen beperken. De bond richt zich dan met name op de Europese organisatie Euro NCAP, die een systeem heeft om de botsvriendelijkheid van personenauto’s versus voetgangers te beoordelen.

AirbagDit systeem zou uitgebreid moeten worden met de typische kenmerken van fietsongevallen. Een van de maatregelen om zwaar en dodelijk letsel aanzienlijk te beperken, is een airbag op de voorruit van de auto. Deze airbag is reeds ontwikkeld door het Zweedse bedrijf Autoliv.

Aantal overleden fietsers gelijkTerwijl het totale aantal verkeerslachtoffers de laatste jaren daalt, blijft het aantal overleden fietsers in het verkeer vrijwel constant. In 2006 kwamen er nog 216 fietsers om in het verkeer, waarvan 106 bij een botsing met een personenauto. Dit was aanleiding voor de Fietsersbond te laten onderzoeken hoe deze ongevallen gebeuren en of er maatregelen te treffen zijn om de ernst van letsel bij een onverhoopte botsing te beperken. De afgelopen jaren zijn er veel maatregelen genomen om de inzittenden van auto’s te beschermen, maar is er nauwelijks iets gedaan om mensen buiten de auto’s te beschermen. Het TNO-onderzoek biedt een aantal aanknopingspunten voor verdere maatregelen. Allereerst de airbag op de autoruiten om hoofdletsel te beperken. Daarnaast blijkt dat hogere auto’s leiden tot zwaarder letsel met name aan bekken en onderrug. Dit geldt in nog sterkere mate voor kleine mensen, zoals kinderen. De Fietsersbond pleit daarom voor ontmoediging van auto’s met een hogere motorkap dan 70 centimeter, zoals SUV’s, binnen de bebouwde kom. Ook vermindering van de  snelheid van autoverkeer scheelt aanmerkelijk in de ernst van letsel. Bij een botsing met een auto die 30 kilometer per uur rijdt, is er nauwelijks ernstig letsel. Daarna stijgt de ernst van het letsel naarmate de snelheid van de auto hoger is.

Snelheidsbeperking“Snelheidsbeperking van gemotoriseerd verkeer op plaatsen waar zij mengen met fietsverkeer is een van de belangrijkste maatregelen om te komen tot zowel minder fietsslachtoffers als een lagere letselgraad. Wij pleiten dan ook voor snelle invoering van ISA, Intelligente Snelheids Adaptie, die de maximumsnelheid automatisch afdwingt.” aldus Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond.

Link* Bekijk de filmpjes van botssimulaties


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Controle gestolen fietsen op schoolpleinen. Effectieve aanpak?

Bij een schoolcontrole door de Taskforce Tilburg Veilig zijn twaalf gestolen fietsen aangetroffen. Elke week kan de Taskforce op deze wijze ongeveer tien gedupeerden hun fiets terug bezorge…

Nieuws

Aantal fietsdoden hoger dan ooit

Het aantal verkeersdoden neemt af, maar het aandeel van fietsers daarin groeit. In 2017 kwamen voor het eerst meer fietsers dan automobilisten om het leven bij een verkeersongeval. Dit blij…

Nieuws

Fietsen langs kleine historische plaatsen

Nederland staat vol met grote steden met een rijke historie, maar vaak zijn de kleine plaatsen minstens zo interessant. Deze vijf routes laten je kleinere plaatsen zien die hun plek in de N…

Nieuws

Vijf mooie kastelenroutes in Vlaanderen

Kastelen kijken vanaf de fiets: dat is het originele idee achter deze verschillende kastelenroutes in Vlaanderen. U fietst langs bijzondere kastelen, het ene nog imposanter dan het andere. …

Nieuws

Drie Waddenzeeroutes

De Waddenzee staat vanaf 26 juni zeven jaar op de UNESCO werelderfgoed lijst. Wij hebben voor u drie prachtige routes bij de Waddenzee gemaakt. Lauwersmeer (50 km) Ervaar de wildernis op…