Logo Fietsen123

Nieuws

Airbag autoruit scheelt 60 dodelijke fietsslachtoffers

dinsdag 22 april, 2008

Fietsers botsen aanmerkelijk anders dan voetgangers en een airbag op de voorruit van auto’s bespaart jaarlijks 60 dodelijke en 1500 zwaargewonde fietsslachtoffers. Dit concludeert de Fietsersbond in Nederland op grond van een TNO-onderzoek. Hoofd tegen voorruitTNO onderzocht in opdracht van de Fietsersbond wat er precies gebeurt bij een botsing tussen een fietser en een auto. Uit de 12.000 botssimulaties blijkt dat fietsers bij een aanrijding in de meeste gevallen met hun hoofd de voorruit raken, terwijl voetgangers meestal niet hoger dan de motorkap komen. Op grond van dit gegeven vraagt de Fietsersbond politiek en auto-industrie om maatregelen te treffen die de kans op ernstig letsel kunnen beperken. De bond richt zich dan met name op de Europese organisatie Euro NCAP, die een systeem heeft om de botsvriendelijkheid van personenauto’s versus voetgangers te beoordelen.

AirbagDit systeem zou uitgebreid moeten worden met de typische kenmerken van fietsongevallen. Een van de maatregelen om zwaar en dodelijk letsel aanzienlijk te beperken, is een airbag op de voorruit van de auto. Deze airbag is reeds ontwikkeld door het Zweedse bedrijf Autoliv.

Aantal overleden fietsers gelijkTerwijl het totale aantal verkeerslachtoffers de laatste jaren daalt, blijft het aantal overleden fietsers in het verkeer vrijwel constant. In 2006 kwamen er nog 216 fietsers om in het verkeer, waarvan 106 bij een botsing met een personenauto. Dit was aanleiding voor de Fietsersbond te laten onderzoeken hoe deze ongevallen gebeuren en of er maatregelen te treffen zijn om de ernst van letsel bij een onverhoopte botsing te beperken. De afgelopen jaren zijn er veel maatregelen genomen om de inzittenden van auto’s te beschermen, maar is er nauwelijks iets gedaan om mensen buiten de auto’s te beschermen. Het TNO-onderzoek biedt een aantal aanknopingspunten voor verdere maatregelen. Allereerst de airbag op de autoruiten om hoofdletsel te beperken. Daarnaast blijkt dat hogere auto’s leiden tot zwaarder letsel met name aan bekken en onderrug. Dit geldt in nog sterkere mate voor kleine mensen, zoals kinderen. De Fietsersbond pleit daarom voor ontmoediging van auto’s met een hogere motorkap dan 70 centimeter, zoals SUV’s, binnen de bebouwde kom. Ook vermindering van de  snelheid van autoverkeer scheelt aanmerkelijk in de ernst van letsel. Bij een botsing met een auto die 30 kilometer per uur rijdt, is er nauwelijks ernstig letsel. Daarna stijgt de ernst van het letsel naarmate de snelheid van de auto hoger is.

Snelheidsbeperking“Snelheidsbeperking van gemotoriseerd verkeer op plaatsen waar zij mengen met fietsverkeer is een van de belangrijkste maatregelen om te komen tot zowel minder fietsslachtoffers als een lagere letselgraad. Wij pleiten dan ook voor snelle invoering van ISA, Intelligente Snelheids Adaptie, die de maximumsnelheid automatisch afdwingt.” aldus Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond.

Link* Bekijk de filmpjes van botssimulaties


Gerelateerde artikelen

Nieuws

De mooiste bosroutes

De eikels vallen van de bomen en de (naderende) herfst zorgt voor een prachtig kleurenpalet tussen de bomen. Tijd voor een mooie fietstocht door de bossen. We zetten de mooiste bosroutes vo…

Nieuws

Steeds meer jongeren kiezen voor e-bike

Waar de elektrische fiets eerst nog vooral door ouderen gebruikt werd, wordt de e-bike nu ook onder jongeren steeds populairder. Nu de e-bike een normaal fenomeen is in het straatbeeld, ver…

Nieuws

Top 3 bloesem- en bollenfietsroutes in Nederland

Het is weer bloesem- en bollentijd in Nederland. Nederland wordt met de dag kleurrijker. Door het mooie weer van de afgelopen weken lijkt het wel of het hele land in bloei staat. Knoppen zi…

Nieuws

Brandweer waarschuwt voor brandgevaarlijke accu’s

De Nederlandse brandweerkorpsen krijgen steeds meer meldingen binnen van accu’s van elektrische fietsen, scooters en hoverboards die in brand vliegen. Dit meldt de brandweer in Gelderland. …

Nieuws

1 op 75 fietsers raakt ooit zwaargewond of sterft in een verkeersongeval

In België onderzocht: bejaarden en jongeren lopen het grootste risico om zwaargewond te raken of te sterven in een verkeersongeval. Hun risico is liefst tien keer hoger dan dat van een…