Logo Fietsen123

Nieuws

Afstappen! U fietst te hard!

dinsdag 15 april, 2014

Stop! U gaat te hard! De politie worstelt met een duivels dilemma: moeten e-bikes die harder rijden dan 25 km/u wel of niet op de bon worden geslingerd? Of wordt daarmee een veelbelovend, milieuvriendelijk vervoermiddel voortijdig om zeep geholpen?

De vraag wordt met de dag actueler omdat e-bikes niet meer uit het straatbeeld weg te denken zijn. Daarnaast verschijnen er steeds vaker de zogenoemde speed-pedelecs, deze nieuwere elektrische fietsen halen met gemak 45 km/u. Vervoersdeskundigen zien de snelle e-bikes als een serieus, schoon en energiezuinig alternatief voor het woon-werkverkeer. Deze nieuwere fietsen zouden zomaar eens de hit van 2014 kunnen worden.

Snelle fiets
Officeel gaan pas in 2017 Europese regels gelden voor speed-pedelecs. Toch is drie jaar ongestraf scheuren over de fietspaden er niet bij, aldus een woordvoerder van de nationale politie. De Dienst Wegverkeer (RDW), Bovag, ANWB, Fietsersbond, politie en het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben onlangs afgesproken dat de supersnelle fietsen voorlopig worden aagemerkt als motorvoertuigen die maximaal  25 km/u mogen rijden. De speed-pedelec moet daarnaast ook geregistreerd worden bij het RDW en een WA-verzekering en een blauw kentekenplaatje zijn verplicht.

Grijs gebied in de handhaving
Hoe dit allemaal gecontroleerd moet worden is nog de vraag. Een politiewoordvoerder geeft aan dat er een grijs gebied is. De speed pedelec is nauwelijks te onderscheiden van een gewone fiets, laat staan van een e-bike. Er bestaat een maximumsnelheid voor fietsers, maar de woordvoerder kan zich niet herinneren dat er ooit een fietser op de bon is geslingerd. Binnen de bebouwde kom is 45 km/u op een fiets overigens goed voor een bekeuring van ruim €180.

Over 3 jaar wordt de snelheid van de speed-pedelec wel meegeteld en dan is er sprake van een bromfiets. Het blauwe kentekenplaatje wordt dan vervangen door een gele. Een helm dragen wordt dan verplicht en het fietspad is dan verboden voor deze fiets of bromfiets? Hier zijn de partijen nog over in gesprek, aldus Jules van der Ven van Infrastructuur en Milieu.

Bron: fietsactueel.nl


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsersbond wil dat alle rotondes er hetzelfde uit gaan zien

Voor de aanleg van rotondes in Nederland gelden bepaalde richtlijnen, maar deze zijn niet verplicht. Provincies en gemeenten mogen eigen regels bepalen bij rotondes en dit leidt tot onduide…

Nieuws

Terug naar de ouderwetse dynamo

Dynamo’s worden tegenwoordig steeds minder gebruikt op fietsen, omdat ze als ouderwets worden gezien. Toch hebben ze verschillende voordelen ten opzichte van fietsverlichting op batterijen.…

Nieuws

Een e-bike onder de €1000?

Bijna twee derde van de (potentiële) gebruikers van een e-bike vindt de prijs een van de belangrijkste factoren bij de aanschaf van een e-bike. Voor twee derde van hen is 1000 euro het maxi…

Nieuws

Deze bestemmingen zijn populair onder Nederlandse fietsers

De Nederlandse vakantiefietser gaat graag de grens over. Duitsland en België staan bovenaan de lijst, maar ook verre, minder bekende bestemmingen zijn erg in trek. Dit blijkt uit een lezers…

Nieuws

Veilig op de fiets met de Smart Jacket

Een smartphone hoeft niet per se voor onveilige verkeerssituaties te zorgen; het kan er ook veiliger op worden. Hoe? Met de Smart Jacket van Vodafone. Als je om je heen kijkt, zie je overal…