Nieuws

Afstappen! U fietst te hard!

dinsdag 15 april, 2014

Stop! U gaat te hard! De politie worstelt met een duivels dilemma: moeten e-bikes die harder rijden dan 25 km/u wel of niet op de bon worden geslingerd? Of wordt daarmee een veelbelovend, milieuvriendelijk vervoermiddel voortijdig om zeep geholpen?

De vraag wordt met de dag actueler omdat e-bikes niet meer uit het straatbeeld weg te denken zijn. Daarnaast verschijnen er steeds vaker de zogenoemde speed-pedelecs, deze nieuwere elektrische fietsen halen met gemak 45 km/u. Vervoersdeskundigen zien de snelle e-bikes als een serieus, schoon en energiezuinig alternatief voor het woon-werkverkeer. Deze nieuwere fietsen zouden zomaar eens de hit van 2014 kunnen worden.

Snelle fiets
Officeel gaan pas in 2017 Europese regels gelden voor speed-pedelecs. Toch is drie jaar ongestraf scheuren over de fietspaden er niet bij, aldus een woordvoerder van de nationale politie. De Dienst Wegverkeer (RDW), Bovag, ANWB, Fietsersbond, politie en het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben onlangs afgesproken dat de supersnelle fietsen voorlopig worden aagemerkt als motorvoertuigen die maximaal  25 km/u mogen rijden. De speed-pedelec moet daarnaast ook geregistreerd worden bij het RDW en een WA-verzekering en een blauw kentekenplaatje zijn verplicht.

Grijs gebied in de handhaving
Hoe dit allemaal gecontroleerd moet worden is nog de vraag. Een politiewoordvoerder geeft aan dat er een grijs gebied is. De speed pedelec is nauwelijks te onderscheiden van een gewone fiets, laat staan van een e-bike. Er bestaat een maximumsnelheid voor fietsers, maar de woordvoerder kan zich niet herinneren dat er ooit een fietser op de bon is geslingerd. Binnen de bebouwde kom is 45 km/u op een fiets overigens goed voor een bekeuring van ruim €180.

Over 3 jaar wordt de snelheid van de speed-pedelec wel meegeteld en dan is er sprake van een bromfiets. Het blauwe kentekenplaatje wordt dan vervangen door een gele. Een helm dragen wordt dan verplicht en het fietspad is dan verboden voor deze fiets of bromfiets? Hier zijn de partijen nog over in gesprek, aldus Jules van der Ven van Infrastructuur en Milieu.

Bron: fietsactueel.nl


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Slecht wegdek leidt -meer dan verwacht- aandacht af van het verkeer

Iedereen heeft het wel al eens ervaren: op een fietspad vol putten en bulten concentreert u zich vooral op het fietspad zelf, dan op de omgeving. Uit een recent onderzoek van de Universitei…

Nieuws

Nieuwe accutechologie belooft 20 jaar levensduur en zeer snel opladen

De huidige e-bikeaccu's moeten vaak een aantal uren worden opgeladen voordat ze vol zijn en kunnen over het algemeen tot maximaal 1.000 keer worden opgeladen, of hebben een levensduur rond …

Nieuws

Winnaars prijsvraag november bekend

Heeft u meegedaan met onze prijsvraag waarbij u 4x kans maakte op een Tenson Hurricane regenpak van Plutosport t.w.v. €89,95? Dan vindt u hier de uitslag! Wij feliciteren: Mevr. D Goosse…

Nieuws

Veel onvrede over de e-bike

Er is veel onvrede over de e-bike en dan met name over de accu die vaak al snel na de aanschaf problemen geeft en een beperkte levensduur heeft. Het televisieprogramma Radar berichtte over …

Nieuws

Top 10 onmogelijk zwaar beladen fietsen

In de westerse wereld wordt de fiets vooral gebruikt voor personenvervoer en recreatieve doeleinden. Heel anders gaat dat in China, India en landen in Afrika en Azië. Waar men in Neder…