Logo Fietsen123

Nieuws

Actiedag Op voeten en Fietsen naar school

donderdag 20 september, 2007

Bijna driekwart van de basisscholen in ons land vindt dat de ouders in toenemende mate medeverantwoordelijk zijn voor de verkeerschaos en onveiligheid rond hun school. Dit blijkt uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland onder ruim 1300 basisscholen. Vooral bij de grote basisscholen speelt zich iedere ochtend een drama af op het gebied van verkeersveiligheid. Om de strijd aan te binden tegen deze zorgelijke ontwikkeling organiseert Veilig Verkeer Nederland vandaag de landelijke actie ‘Op Voeten en Fietsen naar school’. Tienduizenden ouders en kinderen gaan in het hele land protesteren tegen de almaar toenemende onveiligheid rond basisscholen die veroorzaakt wordt door het autoverkeer. Op de achterbank naar school Tien jaar geleden ging 55% van de scholieren zelfstandig lopend of fietsend naar school, tegenwoordig is dat slechts 40%. Veel kinderen worden met de auto gebracht, omdat ouders de route van huis naar school onveilig voor hun kinderen vinden. Deze keuze vergroot echter de onveiligheid voor andere kinderen. Met name in de onder- en middenbouw is het aantal kinderen dat zelfstandig (lopend of fietsend) naar school gaat gehalveerd. Tien jaar geleden ging 41% nog zelfstandig naar school, nu slechts 19%. In de hogere groepen is de zelfstandigheid er ook op achteruit gegaan. In de groepen 5 en 6 bedraagt dit 57%, tegen 78% tien jaar eerder en in hoogste groepen (7 en 8) 83%, tegen 92%.

Meer dodenVeilig Verkeer Nederland vindt het zorgelijk dat kinderen niet meer op jonge leeftijd leren hoe het verkeer werkt. Verkeerservaring is namelijk essentieel voor veilige verkeersdeelname. Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat het aantal kinderen dat op de weg naar school gevaarlijke wegen of kruispunten moet passeren is toegenomen van 48% in 1997 naar 58% nu. Afgelopen jaar steeg het aantal verkeersdoden onder kinderen jonger dan 12 jaar van 19 naar 21. Daarnaast zijn verkeersongevallen nog steeds doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren van 13 tot 15 jaar. In 2006 was ook sprake van een forse stijging onder jongeren in de leeftijd 12-15 jaar van 16 naar 25 doden.

Verkeers(on)veiligheidBehalve voor de gezondheid van de kinderen en het milieu is het volgens Veilig Verkeer Nederland goed om de kinderen niet met de auto naar school te brengen omdat ze lopend en fietsend al vroeg deel leren nemen aan het verkeer. Op termijn hoopt de organisatie dat gemeentes de routes naar scholen helemaal veiliger willen maken.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen langs de beste terrassen van Nederland

Elk jaar stelt het vakblad MissetHoreca de Terras Top 100 samen waarna de nummer 1 van de lijst wordt uitgeroepen tot 'Beste terras van Nederland'. Leuk, maar als dat terras aan de andere k…

Nieuws

Kies de ‘Fietsprovincie van het Jaar’ en maak kans op een tijdschriftenpakket

Wat is volgens jou de ‘Fietsprovincie van het Jaar 2018’? Doe mee met ons onderzoek en maak kans op een tijdschriftenpakket. Klik hier om deel te nemen aan het onderzoek. De provincie die e…

Nieuws

Waarom fietsen zo goed voor je is

Rustig trappend door een mooi landschap rijden, de wind door je haren en overal mensen met een gezamenlijke hobby. Fietsen is een fantastische bezigheid en het is ook nog eens heel goed voo…

Nieuws

Lokfiets is een groot succes

Het gebruik van de lokfiets heeft zijn vruchten afgeworpen. Vorig jaar werden er 954 fietsendieven opgepakt die probeerden een fiets mee te nemen. Dit zijn er bijna 3 keer meer dan in 2013 …

Nieuws

Fietsersbond en VVN luiden noodklok om opgevoerde e-bikes

Nu de elektrische fiets onder alle leeftijdsgroepen gemeengoed is geworden, neemt het aantal opgevoerde exemplaren op het fietspad toe. De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland (VVN) mak…