Logo Fietsen123

Nieuws

Actiedag Op voeten en Fietsen naar school

donderdag 20 september, 2007

Bijna driekwart van de basisscholen in ons land vindt dat de ouders in toenemende mate medeverantwoordelijk zijn voor de verkeerschaos en onveiligheid rond hun school. Dit blijkt uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland onder ruim 1300 basisscholen. Vooral bij de grote basisscholen speelt zich iedere ochtend een drama af op het gebied van verkeersveiligheid. Om de strijd aan te binden tegen deze zorgelijke ontwikkeling organiseert Veilig Verkeer Nederland vandaag de landelijke actie ‘Op Voeten en Fietsen naar school’. Tienduizenden ouders en kinderen gaan in het hele land protesteren tegen de almaar toenemende onveiligheid rond basisscholen die veroorzaakt wordt door het autoverkeer. Op de achterbank naar school Tien jaar geleden ging 55% van de scholieren zelfstandig lopend of fietsend naar school, tegenwoordig is dat slechts 40%. Veel kinderen worden met de auto gebracht, omdat ouders de route van huis naar school onveilig voor hun kinderen vinden. Deze keuze vergroot echter de onveiligheid voor andere kinderen. Met name in de onder- en middenbouw is het aantal kinderen dat zelfstandig (lopend of fietsend) naar school gaat gehalveerd. Tien jaar geleden ging 41% nog zelfstandig naar school, nu slechts 19%. In de hogere groepen is de zelfstandigheid er ook op achteruit gegaan. In de groepen 5 en 6 bedraagt dit 57%, tegen 78% tien jaar eerder en in hoogste groepen (7 en 8) 83%, tegen 92%.

Meer dodenVeilig Verkeer Nederland vindt het zorgelijk dat kinderen niet meer op jonge leeftijd leren hoe het verkeer werkt. Verkeerservaring is namelijk essentieel voor veilige verkeersdeelname. Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat het aantal kinderen dat op de weg naar school gevaarlijke wegen of kruispunten moet passeren is toegenomen van 48% in 1997 naar 58% nu. Afgelopen jaar steeg het aantal verkeersdoden onder kinderen jonger dan 12 jaar van 19 naar 21. Daarnaast zijn verkeersongevallen nog steeds doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren van 13 tot 15 jaar. In 2006 was ook sprake van een forse stijging onder jongeren in de leeftijd 12-15 jaar van 16 naar 25 doden.

Verkeers(on)veiligheidBehalve voor de gezondheid van de kinderen en het milieu is het volgens Veilig Verkeer Nederland goed om de kinderen niet met de auto naar school te brengen omdat ze lopend en fietsend al vroeg deel leren nemen aan het verkeer. Op termijn hoopt de organisatie dat gemeentes de routes naar scholen helemaal veiliger willen maken.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Een sportkeuring voor fietsers: is het nodig?

Professionele wielrenners ondergaan regelmatig tests om te kijken hoe het ervoor staat met hun gezondheid. Maar ook voor amateurwielrenners en recreatieve fietsers kan zo’n sportkeuring of …

Nieuws

Belg heeft drie keer meer kans op fietspech dan Nederlander

Met een mooie fietstocht door België heeft u meer kans op een lekke band of een kapotte ketting. Een fietser heeft drie keer meer kans op pech in België dan in Nederland. Dat blij…

Nieuws

Speciale opfriscursus voor fietsers

Onder oudere fietsers is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers vorig jaar gestegen met 11 procent, naar 135. Veilig Verkeer Nederland introduceert daarom een opfriscursus voor fietsers.…

Nieuws

Test uw fietskennis: doe mee met de fietsonderdelenquiz

Hoe goed kent u uw eigen fiets? Heeft deze geen geheimen meer, of heeft u juist geen idee hoe de verschillende onderdelen heten? Allebei goede redenen om mee te doen met de fietsonderdelenq…

Nieuws

Fietsende werknemers gelukkiger

Om gelukkig te zijn op het werk, moet je er met de fiets naar toe gaan. Dat blijkt uit een studie die Paris Workplace uitvoerde naar aanleiding van de Tour de France. Met de studie onderzoc…