Logo Fietsen123

Nieuws

Actiedag Op voeten en Fietsen naar school

donderdag 20 september, 2007

Bijna driekwart van de basisscholen in ons land vindt dat de ouders in toenemende mate medeverantwoordelijk zijn voor de verkeerschaos en onveiligheid rond hun school. Dit blijkt uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland onder ruim 1300 basisscholen. Vooral bij de grote basisscholen speelt zich iedere ochtend een drama af op het gebied van verkeersveiligheid. Om de strijd aan te binden tegen deze zorgelijke ontwikkeling organiseert Veilig Verkeer Nederland vandaag de landelijke actie ‘Op Voeten en Fietsen naar school’. Tienduizenden ouders en kinderen gaan in het hele land protesteren tegen de almaar toenemende onveiligheid rond basisscholen die veroorzaakt wordt door het autoverkeer. Op de achterbank naar school Tien jaar geleden ging 55% van de scholieren zelfstandig lopend of fietsend naar school, tegenwoordig is dat slechts 40%. Veel kinderen worden met de auto gebracht, omdat ouders de route van huis naar school onveilig voor hun kinderen vinden. Deze keuze vergroot echter de onveiligheid voor andere kinderen. Met name in de onder- en middenbouw is het aantal kinderen dat zelfstandig (lopend of fietsend) naar school gaat gehalveerd. Tien jaar geleden ging 41% nog zelfstandig naar school, nu slechts 19%. In de hogere groepen is de zelfstandigheid er ook op achteruit gegaan. In de groepen 5 en 6 bedraagt dit 57%, tegen 78% tien jaar eerder en in hoogste groepen (7 en 8) 83%, tegen 92%.

Meer dodenVeilig Verkeer Nederland vindt het zorgelijk dat kinderen niet meer op jonge leeftijd leren hoe het verkeer werkt. Verkeerservaring is namelijk essentieel voor veilige verkeersdeelname. Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat het aantal kinderen dat op de weg naar school gevaarlijke wegen of kruispunten moet passeren is toegenomen van 48% in 1997 naar 58% nu. Afgelopen jaar steeg het aantal verkeersdoden onder kinderen jonger dan 12 jaar van 19 naar 21. Daarnaast zijn verkeersongevallen nog steeds doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren van 13 tot 15 jaar. In 2006 was ook sprake van een forse stijging onder jongeren in de leeftijd 12-15 jaar van 16 naar 25 doden.

Verkeers(on)veiligheidBehalve voor de gezondheid van de kinderen en het milieu is het volgens Veilig Verkeer Nederland goed om de kinderen niet met de auto naar school te brengen omdat ze lopend en fietsend al vroeg deel leren nemen aan het verkeer. Op termijn hoopt de organisatie dat gemeentes de routes naar scholen helemaal veiliger willen maken.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

De fietsairbag: ga jij hem dragen?

Zolang je gewoon fietst, ziet het er niet eens zo gek uit. Maar als je valt, dan lijk je opeens op een Sub-space Mushroom uit Super Mario Bros. We hebben het hier over de Hövding 2.0 van Ke…

Nieuws

De e-bike: zo fiets je veilig

E-bikes en veiligheid: het blijft een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt. Volgens de een is er helemaal niets aan de hand, volgens de ander is de e-bike een levensgevaarlijk vervoersmid…

Nieuws

Fietsen door herfstbossen

De bossen krijgen een prachtig kleurenpalet, paddenstoelen springen uit de grond en overal liggen blaadjes en eikels: volop herfst. Daarom nemen we je op deze routes mee door een aantal pra…

Nieuws

Veiligheid moet terug op fietspaden

We zijn nog niet helemaal goed op weg. De ANWB stelt hoge prioriteit aan het veilig maken van fietspaden. Steeds meer ongelukken lijken te ontstaan door de grote drukte op de vaak smalle we…

Nieuws

Van brouwerij naar brouwerij

In Vlaanderen alleen al zijn er meer dan 100 brouwerijen die bijdragen tot het uitgebreide pallet van Belgische streekbieren. Het loont de moeite om een brouwproces van dichtbij te aanschou…