Logo Fietsen123

Nieuws

Actiedag Op voeten en Fietsen naar school

donderdag 20 september, 2007

Bijna driekwart van de basisscholen in ons land vindt dat de ouders in toenemende mate medeverantwoordelijk zijn voor de verkeerschaos en onveiligheid rond hun school. Dit blijkt uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland onder ruim 1300 basisscholen. Vooral bij de grote basisscholen speelt zich iedere ochtend een drama af op het gebied van verkeersveiligheid. Om de strijd aan te binden tegen deze zorgelijke ontwikkeling organiseert Veilig Verkeer Nederland vandaag de landelijke actie ‘Op Voeten en Fietsen naar school’. Tienduizenden ouders en kinderen gaan in het hele land protesteren tegen de almaar toenemende onveiligheid rond basisscholen die veroorzaakt wordt door het autoverkeer. Op de achterbank naar school Tien jaar geleden ging 55% van de scholieren zelfstandig lopend of fietsend naar school, tegenwoordig is dat slechts 40%. Veel kinderen worden met de auto gebracht, omdat ouders de route van huis naar school onveilig voor hun kinderen vinden. Deze keuze vergroot echter de onveiligheid voor andere kinderen. Met name in de onder- en middenbouw is het aantal kinderen dat zelfstandig (lopend of fietsend) naar school gaat gehalveerd. Tien jaar geleden ging 41% nog zelfstandig naar school, nu slechts 19%. In de hogere groepen is de zelfstandigheid er ook op achteruit gegaan. In de groepen 5 en 6 bedraagt dit 57%, tegen 78% tien jaar eerder en in hoogste groepen (7 en 8) 83%, tegen 92%.

Meer dodenVeilig Verkeer Nederland vindt het zorgelijk dat kinderen niet meer op jonge leeftijd leren hoe het verkeer werkt. Verkeerservaring is namelijk essentieel voor veilige verkeersdeelname. Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat het aantal kinderen dat op de weg naar school gevaarlijke wegen of kruispunten moet passeren is toegenomen van 48% in 1997 naar 58% nu. Afgelopen jaar steeg het aantal verkeersdoden onder kinderen jonger dan 12 jaar van 19 naar 21. Daarnaast zijn verkeersongevallen nog steeds doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren van 13 tot 15 jaar. In 2006 was ook sprake van een forse stijging onder jongeren in de leeftijd 12-15 jaar van 16 naar 25 doden.

Verkeers(on)veiligheidBehalve voor de gezondheid van de kinderen en het milieu is het volgens Veilig Verkeer Nederland goed om de kinderen niet met de auto naar school te brengen omdat ze lopend en fietsend al vroeg deel leren nemen aan het verkeer. Op termijn hoopt de organisatie dat gemeentes de routes naar scholen helemaal veiliger willen maken.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Belgische overheid wil fietspaden verbreden vanwege succes e-bike

De Vlaamse overheid houdt vanaf volgend jaar bij de aanleg van nieuwe fietspaden rekening met elektrische fietsen. De fietspaden worden breder en krijgen minder scherpe bochten. Mobiliteits…

Blog

Bert blogt: Nieuwsflits uit de Bollenstreek

Nu het er na twee weken storm en regen naar uitziet dat we in een beetje fietsbaarder weer terecht gaan komen, geef ik jullie graag een update van de lente-ontwikkelingen in mijn geliefde B…

Nieuws

7 procent bijtelling voor fiets van de zaak goedgekeurd

De Tweede Kamer is op 15 november 2018 akkoord gegaan met een bijtelling van 7 procent voor de fiets van de zaak. Deze nieuwe regeling geldt vanaf 1 januari 2020. De bedrijfsfietsenregeling…

Nieuws

Een paard imiteren met je fiets

Ken je Monty Python? Dan ken je vast ook de groep ridders die in zich The Holy Grail al huppelend verplaatsen terwijl met kokosnoten het geluid van galopperende paarden wordt geïmiteerd. Do…

Nieuws

Handige checklist voor aankoop e-bike

Elektrische fietsen, inmiddels zijn er zo veel varianten te koop dat mensen regelmatig door de bomen het bos niet meer zien. Motor in het voorwiel, achterwiel of in het midden? Accu’s met v…