Logo Fietsen123

Nieuws

Actie Fietsersbond op Autosalon in Brussel

vrijdag 22 januari, 2010

Op het Autosalon in Brussel (14 tot 24 januari) worden heel wat groene auto’s voorgesteld. Maar of ze nu elektrisch of hybride zijn, ze blijven even energieafhankelijk. Om aan het grote publiek duidelijk te maken dat de fiets een waardig ecologisch alternatief is, organiseert de Fietsersbond samen met Gracq een symbolische actie. De actie gaat door op zaterdag 23 januari van 10u tot 15u op de Heizel vlakte in Brussel. NadenkenTijdens de actie zullen de organisatoren met een fietstaxi de salonbezoekers vervoeren van hun parking of metrohalte naar de ingang van het salon. Ze vragen de bezoekers van het Autosalon even stil te staan bij het gebruik van hun auto. Want er is heel wat om over na te denken. Hierna volgen deze overwegingen .

UitstootOndanks de vergroening van het wagenpark is de CO2- uitstoot van het transport met 12% gestegen sinds 1990. Dieselwagens lijken milieuvriendelijk door een geringere CO2-uitstoot, maar ze zijn verantwoordelijk voor de uitstoot van veel ongezonde fijnstofdeeltjes. De elektrische wagens mogen dan minder vervuiling uitstoten, ze blijven afhankelijk van nucleaire of steenkoolcentrales voor de productie van hun energie. Daarnaast is er het probleem van de aanmaak en de recyclage van de dure batterijen. We mogen ook niet vergeten dat de productie van een wagen even vervuilend is als twee jaar gebruik.

Economische schade en dodenNaast de ecologische schade zorgt onredelijk autogebruik ook voor fileleed en bijbehorende economische schade. Er gaan jaarlijks bijna één miljoen uren verloren in de file. De lengte van die files is op tien jaar tijd trouwens met 50 % toegenomen. Fileproblemen worden ook niet opgelost door de invoering van elektrische wagens. Het autoverkeer is ook verantwoordelijk voor bijna duizend verkeersdoden op jaarbasis. Minder auto’s betekent dus ook minder verkeersongevallen.

Alternatief: de fietsGelukkig bestaat er een alternatief: De Fiets, aldus de organisatoren. De milieuschade bij het gebruik en de productie van de fiets is praktisch nihil. Voor de korte afstand is de fiets niet alleen sneller, maar ook economischer. Je vermindert het fileleed (voor jezelf en de anderen) en je moet niet op zoek naar een parking. De fiets is ook goed voor je gezondheid, je sport terwijl je een verplaatsing doet. Vele studies hebben al bewezen dat dagelijkse lichaamsbeweging de garantie is op een lang en gezond leven.

Bijna gratisDaarnaast is fietsen bijna gratis, zeker als je het vergelijkt met het gebruik van de auto. De kosten van autogebruik worden op € 0,38 per kilometer geschat, terwijl je dankzij de fietsvergoeding 0,20 euro per kilometer krijgt als je naar het werk fiets. Samen geeft dit een verschil van meer dan een halve euro per afgelegde kilometer in het voordeel van de fietser. Voor langere afstanden kan je de fiets perfect combineren met het openbaar vervoer.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

ANWB test e-bikes met middenmotor

Als het gaat om het testen van de nieuwste e-bikes, kan de ANWB natuurlijk niet achterblijven. En inderdaad, ook dit jaar testte de organisatie weer een mooi aantal e-bikes. Samen met 135 f…

Nieuws

Hoe goed is onze verkeerskennis?

Hoe goed is uw verkeerskennis? Denk u nog goed op de hoogte te zijn van de huidig geldende verkeersregels, of zou een bijspijkercursus niet verkeerd zijn? Veilig Verkeer Nederland deed afge…

Nieuws

Slecht wegdek leidt -meer dan verwacht- aandacht af van het verkeer

Iedereen heeft het wel al eens ervaren: op een fietspad vol putten en bulten concentreert u zich vooral op het fietspad zelf, dan op de omgeving. Uit een recent onderzoek van de Universitei…

Nieuws

Nieuwe accutechologie belooft 20 jaar levensduur en zeer snel opladen

De huidige e-bikeaccu's moeten vaak een aantal uren worden opgeladen voordat ze vol zijn en kunnen over het algemeen tot maximaal 1.000 keer worden opgeladen, of hebben een levensduur rond …

Nieuws

Hoge zorgkosten veroorzaken vaker betalingsproblemen

Mensen in Nederland met betalingsproblemen zeggen dat dat vooral komt door hoge zorgkosten en hoge vaste lasten. In vergelijking met drie jaar geleden zijn die twee posten veel vaker een oo…