Logo Fietsen123

Dossier: Alles over fietsonderdelen

Accu kapot: reviseren of toch vervangen?

woensdag 18 september, 2019

Een accu gaat helaas niet zo lang mee als een fiets, en dat betekent dat hij meestal na een aantal jaren aan vervanging toe is. Het reviseren van de accu is een goedkoop alternatief voor het vervangen van de accu. Dat klinkt mooi, maar zitten er ook nadelen aan? En hoeveel goedkoper is het?

Een nieuwe accu loopt al snel in de vele honderden euro’s. De Consumentenbond meldt prijzen die variëren van 250 tot maar liefst 900 euro. Voor dat bedrag heb je ook een goedkope elektrische fiets. Maar voor sommige oude modellen elektrische fietsen is nieuw kopen niet eens meer een optie, simpelweg omdat nieuwe accu’s niet meer beschikbaar zijn. Reviseren is dan de enige mogelijkheid.

Wat is reviseren?

Om te beginnen leggen we je uit waar de accu globaal uit bestaat: de behuizing, elektronica en de accucellen. Bij het vervangen van je accu, vervang je ze alle drie, terwijl de behuizing en de elektronica vaak nog prima zijn; meestal zijn de cellen gewoon op. Het reviseren geeft je eigen accu een tweede leven: de behuizing blijft hetzelfde; de cellen – en soms ook de elektronica – worden vervangen. En daarom is reviseren vaak veel goedkoper: je kunt hiermee al snel zo’n 20 tot 40 procent besparen.

Waar kan een accu gereviseerd worden?

Het reviseren van een accu is vergelijkbaar met het vervangen van een batterij van een (huishoudelijk) elektrisch apparaat. Toch moet je dit nooit zelf doen! In de accu van een elektrische fiets zijn de accucellen namelijk aan elkaar gelast.

Er zijn verschillende bedrijven die gespecialiseerd zijn in het reviseren van accu’s. Navraag bij lokale fietsspecialisten of een zoekopdracht op internet zou al snel resultaat moeten opleveren.

De voordelen van reviseren

  • Het is veel goedkoper dan een nieuwe accu aanschaffen.
  • De accucapaciteit is na reviseren soms hoger dan voorheen.
  • Het is beter voor het milieu, omdat de behuizing en elektronica niet vervangen hoeven te worden.

De nadelen van reviseren

  • Niet elke accu kan gereviseerd worden. Vooral duurdere merken hebben hun accu’s vaak dusdanig beveiligd dat deze niet zomaar te openen zijn. Vervangen is dan de enige optie.
  • Om echt profijt te hebben van het reviseren, moeten de nieuwe cellen minstens dezelfde kwaliteit hebben als de oude cellen. Het beste kun je bij het bedrijf dat de accu gaat reviseren de specificaties van de nieuwe cellen opvragen. Je kunt dan onderzoeken of deze van goede kwaliteit zijn.
  • Als je je accu laat reviseren binnen de garantieperiode, vervalt de garantie.

Dus: vervangen of reviseren?

Als je de keuze hebt, is reviseren altijd de goedkoopste optie. En ook zeker geen slechte optie, want je oude accu wordt weer als nieuw. Houd er echter rekening mee dat de cellen misschien niet even goed zijn als de originele cellen. Maar, ze kunnen ook juist beter zijn. Vraag vooraf wel een offerte op om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan. Uiteindelijk hangt het af van wat jij het veiligste vindt en van je budget.

Bronnen: Consumentenbond, Kieskeurig.nl & Orienteer.nl


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Smakelijke fietsroutes in Vlaanderen: van aardbeien- tot aspergeroute

In Vlaanderen vindt u verschillende routes die u meenemen langs de plaatselijke groente- en fruitteelt. Fiets door de culinaire landschappen van Vlaanderen en ga vooral ook proeven: van hee…

Nieuws

Veel problemen met nieuwe e-bikes

De komst van de e-bike heeft het fietsen voor veel mensen gemakkelijker of toegankelijker gemaakt. Toch ondervinden veel mensen problemen met een nieuwe e-bike. Dat blijkt uit een enquête v…

Nieuws

Drie korte fietsroutes om in beweging te blijven...

De wintermaanden zijn niet altijd de leukste maanden als het op fietsen aankomt. Toch is een beetje bewegen wel lekker - en hartstikke gezond. Daarom drie korte fietsroutes om de benen in b…

Nieuws

Compleet overzicht: alle mogelijke bekeuringen voor fietsers

In 2012 zijn de meeste verkeersboetes ook voor fietsers flink verhoogd. In dit overzicht zijn alle overtredingen en boetebedragen te vinden die u als fietser kunt krijgen in 2012. De laagst…

Nieuws

600 miljoen schade door fietsendiefstal

Hoewel het aantal fietsdiefstallen al jaren daalt, stijgt de schade. Fietsdiefstal kost de samenleving nu 600 miljoen per jaar. Dat komt vooral doordat er steeds meer e-bikes zijn, die duur…