Logo Fietsen123

Nieuws

Accu e-bike: goedkoop is duurkoop

Wednesday 17 April, 2019

Tegenwoordig zijn er ook al e-bikes met een prijskaartje van minder dan €1.000. Een aantrekkelijke manier om kennis te maken met een elektrische fiets zou je denken. Maar is het kopen van zo’n goedkoop model wel zo verstandig? Vergelijkingssite Kieskeurig.nl zocht het uit.

Onderzoekers van Kieskeurig.nl lieten zich anoniem voorlichten door verkopers en kochten negen nieuwe e-bikes in verschillende prijscategorieën: drie goedkope instapmodellen en zes duurdere modellen. De instapmodellen kosten allemaal minder dan €1.000, terwijl de prijzen van de duurdere modellen tussen de 2.014 en 2.415 euro liggen. De gemiddelde prijs van e-bikes is in Nederland €1.948.

De volgende fietsen werden getest in de goedkope prijsklasse (instapmodellen):

  • Hollandia Retro E-Bike Dames (2017)
  • Victesse Magnum N3 HF TLD (lage instap)
  • Vogue Centaur Dames Zwart (51 cm)

De volgende fietsen werden getest in de duurdere prijsklasse:

  • Amslod Aston MX-6000
  • Gazelle Orange C7+ HMB (2019) dames
  • Sparta Mb7 Active (2019) dames
  • Giant Entour-E+ 0 DISC LDS (2019)
  • QWIC MN7.2 RV
  • Stella Livorno Steps

Terechte onzekerheid

Uit een ander recent onderzoek blijkt dat de accu de meeste zorgen geeft: twee derde van 880 ondervraagde e-bike bezitters geeft aan onzeker te zijn over de accu bij de aankoop van hun eerste elektrische fiets.

De door de onderzoekers van Kieskeurig.nl gekochte fietsen werden na aankoop grondig getest en onderzocht door een accu-expert. Op het oog lijken alle fietsen in orde: na een visuele inspectie van de bedrading en de motor scoorden alle fietsen een voldoende, ook de instapmodellen. De accu’s zijn echter een ander verhaal. De onderzoekers concluderen dat de onzekerheid van consumenten omtrent accu’s terecht is.

Accu

De accu’s van de goedkope modellen komen namelijk niet goed uit de test. Ze zijn allemaal matig tot slecht beschermd tegen vocht. Ook laat de accucapaciteit nogal wat te wensen over. En bij een van de fietsen was de accu zelfs levensgevaarlijk: de nieuwe fiets was uitgerust met een accu van drie jaar oud. Accudraden waren doorgeknipt en de voor het opladen benodigde zekering was al doorgebrand.

De duurdere modellen scoren aanzienlijk beter. De accuprestaties hiervan werden allemaal met een ruime voldoende beoordeeld. De accu van de Amslod komt veruit het beste naar voren, met een standaardcapaciteit van maar liefst 600Wh. Bij de andere merken wordt deze capaciteit alleen als upgrade aangeboden. Toch zijn ook deze accu’s niet foutloos: op die van Giant na zijn ze allemaal niet optimaal beschermd tegen vocht.

Eenzelfde resultaat zagen de onderzoekers bij de levensduur van de accu’s, die bij de goedkope e-bikes beduidend minder is dan bij de duurdere modellen. Wel zijn deze accu’s te reviseren: hierbij worden de oude accucellen vervangen door nieuwe. Dit is goedkoper dan een nieuwe accu en zorgt er in dit geval bovendien voor dat je een betere accu hebt dan eerst. De levensduur van de accu van de duurdere modellen is hoger, maar die van Gazelle, Giant, Sparta en Stella kunnen daarentegen niet of moeilijk gereviseerd worden. Die van Amslod en Qwic kunnen dat weer wel.

Motoren

De goedkope modellen hebben alle drie een voorwielmotor; de duurdere een middenmotor. Deze laatste zijn allemaal zeer degelijk volgens de onderzoekers van Kieskeurig.nl: de gebruikte onderdelen zijn van goede kwaliteit en zouden voor een lange levensduur moeten zorgen. Wel zijn middenmotoren in het geval van een defect soms lastig te repareren en kan het goedkoper zijn om hem volledig te vervangen.

Conclusie: vergelijken en testen

Op het gebied van e-bikes blijkt goedkoop vaak duurkoop te zijn. Volgens de onderzoekers zijn de duurdere fietsen over het algemeen een stuk beter dan de instapmodellen en fietsen ze comfortabeler. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle goedkope e-bikes slecht zijn, maar vanwege de resultaten van het onderzoek worden consumenten aangeraden om goed te vergelijken en testen en vooral niet alles te geloven wat door verkopers wordt verteld. Zij geven namelijk vaak onvoldoende – en soms ook onjuiste – informatie en slechts 9 procent van hen informeert koper proactief over reparatie of vervanging van onderdelen.

Bron: Kieskeurig.nl