Logo Fietsen123

Nieuws

Aantal ongevallen met fietsers stijgt in België

zaterdag 12 juli, 2008

Het aantal ongevallen met fietsers stijgt in België Maar het is onduidelijk, met hoeveel. En ook is niet bekend, wat de oorzaken zijn. De Fietsersbond vraagt daarom om betrouwbare cijfers en wetenschappelijk onderzoek. Topje van de ijsbergUit de antwoorden van minister Patrick Dewael en staatssecretaris Etienne Schouppe op parlementaire vragen van Guido De Padt, blijkt in ieder geval eenstemmigheid over het feit, dat het aantal ongevallen met fietsers stijgt. Volgens de statistieken, geciteerd door de Fietsersbond, waren er in 2007 bijna 6600 ongevallen met fietsers, een stijging met 3,7% t.o.v. 2006. De Fietsersbond denkt zelfs dat het er in de praktijk meer zijn. "Deze cijfers zijn nog maar het topje van de ijsberg, want ongevallen met fietsers blijven ondergeregistreerd. Uit een onderzoek van het Centrum Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Gent (2006) blijkt slechts een op vijf ernstig gewonde fietsers op te duiken in de statistieken".

BetrouwbaarVolgens de Fietsersbond "kloppen de statistieken nog steeds niet!”  Dit zou blijken uit voornoemde antwoorden van minister Dewael en staatssecretaris Schouppe. "Volgens minister Dewael waren er in 2005 6396 ongevallen met fietsers, volgens staatssecretaris Schouppe 6290. In 2006 volgens de eerste 6358, volgens de laatste 6254…"   De Fietsersbond vindt het daarom tijd worden, dat "de cijfers van de ongevallen met fietsers eindelijk eens de realiteit gaan weergeven. En vooral, de cijfers moeten betrouwbaar zijn.”

Oorzaken?Meer nog dan de cijfers, is de Fietsersbond geïnteresseerd in de ongevalsoorzaken. Waaraan zijn de ongevallen te wijten? Ook hierop geeft de overheid nog steeds geen antwoord. Om de eenvoudige reden dat de oorzaken niet gekend zijn. Volgens de cijfers van minister Dewael kwamen in 2007 428 fietsers met elkaar in botsing (goed voor 6,49% van het aantal ongevallen met fietsers). Waaraan is dit te wijten: onveilig gedrag van de fietsers of een te smal dubbelrichtingsfietspad waardoor fietsers wel tegen elkaar moeten rijden? Niemand die het weet… OngevalsanalyseFietsersbond: "Naast betrouwbare cijfers, hebben we dringend nood aan een wetenschappelijk onderbouwde ongevalsanalyse. Pas als we weten hoe ongevallen met fietsers gebeuren en waar de oorzaak ligt, kan de overheid een efficiënt verkeersveiligheidsbeleid voeren. Zoniet blijven we steken in een beleid dat enkel de gevolgen aanpakt in plaats van in te zetten op de oorzaak. Als bv. uit de ongevalsanalyse zou blijken dat een kwart van de fietsdoden te wijten is aan de dode hoek bij vrachtwagens, moet de overheid vooral inzetten op het vermijden van die dode hoek om snel te komen tot een drastische daling van het aantal fietsdoden. Want zelfs met een fietshelm zijn fietsers in de dode hoek een vogel voor de kat."


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Deelfietsen in België

Binnenkort een trip naar een van die fraaie Belgische steden op de planning? Overweeg dan om de stad met de fiets te verkennen. In Brussel, Antwerpen en Namen vind deelfietsen waar je ook a…

Elektrische Fietsen

E-bike voor beginners

De e-bike is toch net even iets anders dan een gewone fiets. En als je al een paar jaar helemaal niet hebt gefietst, is het dubbelop wennen. Al een tijd niet gefietst en nu besloten de e-bi…

Nieuws

Vraag en antwoord: Moet ik mijn e-bike verzekeren?

Hoe zit het eigenlijk met de e-bike en de verzekering? Sommige e-bikes hebben met een blauw of geel kentekenplaatje, maar is zo'n plaatje verplicht? En betekent het dat elke e-bike moet wor…

Nieuws

Inzet lokfietsen werkt

De inzet van lokfietsen blijkt fietsendieven af te schrikken. Gemeentes die lokfietsen hebben ingezet, zagen in een jaar tijd het aantal aangiftes van gestolen fietsen met gemiddeld 40 proc…

Nieuws

Autoroute: Nederrijn, Waal en Operatie Market Garden

De Rijn is een van de langste rivieren van Europa. Een groot deel van het stroomgebied ligt in Duitsland, maar de Rijndelta bevindt zich in Nederland. Vlak nadat de Rijn de Nederlands-Duits…