Logo Fietsen123

Nieuws

Aantal ongevallen met fietsers stijgt in België

zaterdag 12 juli, 2008

Het aantal ongevallen met fietsers stijgt in België Maar het is onduidelijk, met hoeveel. En ook is niet bekend, wat de oorzaken zijn. De Fietsersbond vraagt daarom om betrouwbare cijfers en wetenschappelijk onderzoek. Topje van de ijsbergUit de antwoorden van minister Patrick Dewael en staatssecretaris Etienne Schouppe op parlementaire vragen van Guido De Padt, blijkt in ieder geval eenstemmigheid over het feit, dat het aantal ongevallen met fietsers stijgt. Volgens de statistieken, geciteerd door de Fietsersbond, waren er in 2007 bijna 6600 ongevallen met fietsers, een stijging met 3,7% t.o.v. 2006. De Fietsersbond denkt zelfs dat het er in de praktijk meer zijn. "Deze cijfers zijn nog maar het topje van de ijsberg, want ongevallen met fietsers blijven ondergeregistreerd. Uit een onderzoek van het Centrum Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Gent (2006) blijkt slechts een op vijf ernstig gewonde fietsers op te duiken in de statistieken".

BetrouwbaarVolgens de Fietsersbond "kloppen de statistieken nog steeds niet!”  Dit zou blijken uit voornoemde antwoorden van minister Dewael en staatssecretaris Schouppe. "Volgens minister Dewael waren er in 2005 6396 ongevallen met fietsers, volgens staatssecretaris Schouppe 6290. In 2006 volgens de eerste 6358, volgens de laatste 6254…"   De Fietsersbond vindt het daarom tijd worden, dat "de cijfers van de ongevallen met fietsers eindelijk eens de realiteit gaan weergeven. En vooral, de cijfers moeten betrouwbaar zijn.”

Oorzaken?Meer nog dan de cijfers, is de Fietsersbond geïnteresseerd in de ongevalsoorzaken. Waaraan zijn de ongevallen te wijten? Ook hierop geeft de overheid nog steeds geen antwoord. Om de eenvoudige reden dat de oorzaken niet gekend zijn. Volgens de cijfers van minister Dewael kwamen in 2007 428 fietsers met elkaar in botsing (goed voor 6,49% van het aantal ongevallen met fietsers). Waaraan is dit te wijten: onveilig gedrag van de fietsers of een te smal dubbelrichtingsfietspad waardoor fietsers wel tegen elkaar moeten rijden? Niemand die het weet… OngevalsanalyseFietsersbond: "Naast betrouwbare cijfers, hebben we dringend nood aan een wetenschappelijk onderbouwde ongevalsanalyse. Pas als we weten hoe ongevallen met fietsers gebeuren en waar de oorzaak ligt, kan de overheid een efficiënt verkeersveiligheidsbeleid voeren. Zoniet blijven we steken in een beleid dat enkel de gevolgen aanpakt in plaats van in te zetten op de oorzaak. Als bv. uit de ongevalsanalyse zou blijken dat een kwart van de fietsdoden te wijten is aan de dode hoek bij vrachtwagens, moet de overheid vooral inzetten op het vermijden van die dode hoek om snel te komen tot een drastische daling van het aantal fietsdoden. Want zelfs met een fietshelm zijn fietsers in de dode hoek een vogel voor de kat."


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsgadgets

Heeft u een leuke fietsgadget gezien in de Fietsroutegids 2015? Dan vindt u hier de links naar sites van de producenten en verkoopkanalen. Wij zijn erg benieuwd naar de praktijkervaringen m…

Nieuws

Duits onderzoek: kans op dodelijk ongeval met e-bike drie keer groter

Met een e-bike is de kans op een dodelijk verkeersongeval drie keer groter dan met een gewone fiets. Dat blijkt uit een risico-inschatting van de Duitse verzekeraar Allianz. Maar geldt dit …

Nieuws

Hier moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands fiets

Een gloednieuwe fiets kopen bij een dealer is niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig zijn er – zowel via internet als rijwielhandelaren – prima tweedehands fietsen te koop. Maar om te voork…

Nieuws

Lincolnshire: waar heden en verleden samenkomen

Lincolnshire is een van de mooiste regio’s van Engeland om op de fiets te verkennen: de prachtige, gevarieerde natuur wordt afgewisseld door pittoreske dorpen, mooie steden en imposante bez…

Nieuws

Poll: heeft u het wel eens koud op de fiets?

De temperaturen zullen binnenkort ongetwijfeld gaan dalen. We zijn benieuwd, heeft u het wel eens koud op de fiets? Vindt u dat vervelend of geeft het niet? Misschien vermijdt u de fiets we…