Logo Fietsen123

Nieuws

Aantal fietsslachtoffers stijgt in Nederland

zondag 25 april, 2010

Het aantal dodelijk verongelukte fietsers in Nederland is het afgelopen jaar (2009) gestegen tot 185. Dat is opvallend omdat het totaal aantal dodelijke ongevallen in het verkeer vorig jaar wel is gedaald en wel tot 720.

Extra maatregelen noodzakelijk

In absolute getallen verongelukten in Nederland in 2009 185 fietsers. Dat zijn er vier meer dan in 2008. Maar procentueel -  in het aandeel van de fietser in het totaal van het aantal slachtoffers - stegen de fietsers naar 26%.  Dat was twee jaren daarvoor (2007 en 2008) nog 24%. Om deze ongewenste ontwikkeling te keren bepleit de Fietsersbond een aantal maatregelen op het gebied van infrastructuur en educatie, botsvriendelijke auto's en vrachtverkeer.

Infrastructuur en educatie

De Fietsersbond zet vooral in op het meer scheiden van fietsers en gemotoriseerd verkeer en aanleg van veilige fietspaden en oversteken. Daarnaast is de Fietsersbond voor handhaving maximumsnelheden van het gemotoriseerd verkeer, beperking van autoverkeer in schoolomgevingen en langs schoolroutes, educatie en voorlichting voor kinderen en ouderen en ontwikkeling van veilige en comfortabele fietsen voor ouderen.

Botsvriendelijke auto's

De Fietsersbond zet zich al twee jaar in voor realisering van botsvriendelijke auto's. TNO heeft hier in opdracht van de Fietsersbond onderzoek naar gedaan. In samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat en andere partners doet TNO nu onderzoek naar verdere ontwikkeling van de voorruit-airbag. Dit najaar zal een test op straat met de sensortechniek starten in Amsterdam. Als alle auto's uitgerust worden met deze extra airbag, zal dat jaarlijks tientallen dodelijke fietsslachtoffers schelen. De huidige ongevallencijfers onderstrepen de noodzaak tot een snelle invoering van de voorruit-airbag.

Rechtsafslaande vrachtwagens

Daarnaast blijft rechtsafslaand vrachtverkeer een groot en levensgevaarlijk risico voor fietsers.  Dit jaar vielen er tien dodelijke slachtoffers. De Fietsersbond pleit voor het weren van vrachtwagens in drukke stedelijke gebieden. Noodzakelijk vrachtverkeer, zoals vervoerders voor grote bouwprojecten, zouden verplicht moeten worden een bijrijder mee te laten rijden en te laten kijken.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Texel: praktische tips

Heeft u al eens op Texel gefietst? Dan hebben we hier nog een aantal extra tips voor u. Zo nee, dan komt dat misschien door de afstand of door het ‘gedoe’ met de boot. Dat gedoe…

Nieuws

Premie zorgverzekering stijgt naar 100 euro

Nederlanders zijn volgend jaar gemiddeld 100 euro per maand kwijt aan premie voor de basiszorgverzekering. Dat is ongeveer 3 euro meer dan in 2015, aldus de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)…

Nieuws

Een e-bike leasen, de voor- en nadelen

De Consumentenbond heeft met het E-bikecollectief het eerste private leaseconcept voor elektrische fietsen in Nederland gelanceerd. Maar wat houdt het in? En wat zijn de voor- en nadelen te…

Nieuws

Boete van 446 euro voor fietser

Een 35-jarige man uit Barneveld moet 446 euro betalen aan boetes. De man fietste door een voetgangersgebied toen hij werd aangesproken door de politie. De man fietste echter gewoon door. En…

Nieuws

En de winnaar is...

Massaal was de deelname aan onze prijsvraag waarmee je een driedaags all-in arrangement bij een van de ruim 70 Fletcher Hotels kon winnen. Maar ja, er kon er maar een winnen... Drie dagen o…