Logo Fietsen123

Nieuws

Aantal fietsslachtoffers stijgt in Nederland

zondag 25 april, 2010

Het aantal dodelijk verongelukte fietsers in Nederland is het afgelopen jaar (2009) gestegen tot 185. Dat is opvallend omdat het totaal aantal dodelijke ongevallen in het verkeer vorig jaar wel is gedaald en wel tot 720.

Extra maatregelen noodzakelijk

In absolute getallen verongelukten in Nederland in 2009 185 fietsers. Dat zijn er vier meer dan in 2008. Maar procentueel -  in het aandeel van de fietser in het totaal van het aantal slachtoffers - stegen de fietsers naar 26%.  Dat was twee jaren daarvoor (2007 en 2008) nog 24%. Om deze ongewenste ontwikkeling te keren bepleit de Fietsersbond een aantal maatregelen op het gebied van infrastructuur en educatie, botsvriendelijke auto's en vrachtverkeer.

Infrastructuur en educatie

De Fietsersbond zet vooral in op het meer scheiden van fietsers en gemotoriseerd verkeer en aanleg van veilige fietspaden en oversteken. Daarnaast is de Fietsersbond voor handhaving maximumsnelheden van het gemotoriseerd verkeer, beperking van autoverkeer in schoolomgevingen en langs schoolroutes, educatie en voorlichting voor kinderen en ouderen en ontwikkeling van veilige en comfortabele fietsen voor ouderen.

Botsvriendelijke auto's

De Fietsersbond zet zich al twee jaar in voor realisering van botsvriendelijke auto's. TNO heeft hier in opdracht van de Fietsersbond onderzoek naar gedaan. In samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat en andere partners doet TNO nu onderzoek naar verdere ontwikkeling van de voorruit-airbag. Dit najaar zal een test op straat met de sensortechniek starten in Amsterdam. Als alle auto's uitgerust worden met deze extra airbag, zal dat jaarlijks tientallen dodelijke fietsslachtoffers schelen. De huidige ongevallencijfers onderstrepen de noodzaak tot een snelle invoering van de voorruit-airbag.

Rechtsafslaande vrachtwagens

Daarnaast blijft rechtsafslaand vrachtverkeer een groot en levensgevaarlijk risico voor fietsers.  Dit jaar vielen er tien dodelijke slachtoffers. De Fietsersbond pleit voor het weren van vrachtwagens in drukke stedelijke gebieden. Noodzakelijk vrachtverkeer, zoals vervoerders voor grote bouwprojecten, zouden verplicht moeten worden een bijrijder mee te laten rijden en te laten kijken.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Gedrag fietsers en automobilisten bij fietsstroken met camera's vastgelegd

Stroken voor fietsers die te smal zijn kunnen tot gevaarlijke situaties leiden. En toch houden veel gemeenten zich niet aan de richtlijnen die ervoor zijn. Camera's bij fietsstroken gaan he…

Nieuws

Prijswinnaars fietsarrangement Berghotel Amersfoort bekend

Heeft u onlangs meegedaan met de prijsvraag waarbij u kans maakte op een fietsarrangement bij Berghotel Amersfoort? Dan vindt u hieronder de winnaars: Dhr H Duizendstra, WolvegaDhr M Kremer…

Nieuws

Op de fiets.... 50 km door de Kanaaltunnel!

Niemand heeft ooit nog de 50 kilometer tussen Groot Britannië en Frankrijk gefietst, tot 1 juni 2014. Chris Froome werd de eerste man die op de fiets door de Eurotunnel mocht fietsen. …

Blog

Bert blogt: De beste tips voor fotograferen op de fiets

Onze blogger Bert Vester fietst en schrijft niet alleen veel, hij fotografeert ook veel. Speciaal voor de lezers van Fietsen123 zet hij zijn tips en trucs voor de mooiste foto’s op een rijt…

Blog

Bert blogt: nog meer schade en schande

Dit is het tweede blog over de risico's en de gevaren die de argeloze fietser belagen. In het eerste blog vertelde ik over de verstrekkende gevolgen van een ongeval, het belang van het voor…