Logo Fietsen123

Nieuws

Aantal fietsslachtoffers stijgt in Nederland

zondag 25 april, 2010

Het aantal dodelijk verongelukte fietsers in Nederland is het afgelopen jaar (2009) gestegen tot 185. Dat is opvallend omdat het totaal aantal dodelijke ongevallen in het verkeer vorig jaar wel is gedaald en wel tot 720.

Extra maatregelen noodzakelijk

In absolute getallen verongelukten in Nederland in 2009 185 fietsers. Dat zijn er vier meer dan in 2008. Maar procentueel -  in het aandeel van de fietser in het totaal van het aantal slachtoffers - stegen de fietsers naar 26%.  Dat was twee jaren daarvoor (2007 en 2008) nog 24%. Om deze ongewenste ontwikkeling te keren bepleit de Fietsersbond een aantal maatregelen op het gebied van infrastructuur en educatie, botsvriendelijke auto's en vrachtverkeer.

Infrastructuur en educatie

De Fietsersbond zet vooral in op het meer scheiden van fietsers en gemotoriseerd verkeer en aanleg van veilige fietspaden en oversteken. Daarnaast is de Fietsersbond voor handhaving maximumsnelheden van het gemotoriseerd verkeer, beperking van autoverkeer in schoolomgevingen en langs schoolroutes, educatie en voorlichting voor kinderen en ouderen en ontwikkeling van veilige en comfortabele fietsen voor ouderen.

Botsvriendelijke auto's

De Fietsersbond zet zich al twee jaar in voor realisering van botsvriendelijke auto's. TNO heeft hier in opdracht van de Fietsersbond onderzoek naar gedaan. In samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat en andere partners doet TNO nu onderzoek naar verdere ontwikkeling van de voorruit-airbag. Dit najaar zal een test op straat met de sensortechniek starten in Amsterdam. Als alle auto's uitgerust worden met deze extra airbag, zal dat jaarlijks tientallen dodelijke fietsslachtoffers schelen. De huidige ongevallencijfers onderstrepen de noodzaak tot een snelle invoering van de voorruit-airbag.

Rechtsafslaande vrachtwagens

Daarnaast blijft rechtsafslaand vrachtverkeer een groot en levensgevaarlijk risico voor fietsers.  Dit jaar vielen er tien dodelijke slachtoffers. De Fietsersbond pleit voor het weren van vrachtwagens in drukke stedelijke gebieden. Noodzakelijk vrachtverkeer, zoals vervoerders voor grote bouwprojecten, zouden verplicht moeten worden een bijrijder mee te laten rijden en te laten kijken.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Prijswinnaars april 2016 bekend

Heeft u meegedaan aan onze prijsvraag waarbij u 7x kans maakte op fietstassen van New Looxs t.w.v. €69,95? Dan vindt u hier de uitslag! E. van Boxtel, Waalwijk P. Jansen, Zevenaar O. Dek…

Nieuws

Nieuwe cijfers: e-bike dodelijker dan bromfiets

Het aantal dodelijke verkeersongevallen met e-bikes neemt toe en vooral ouderen lopen gevaar, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van de politie. De politie adviseert mensen op een e-bike een…

Nieuws

Veel onvrede over de e-bike

Er is veel onvrede over de e-bike en dan met name over de accu die vaak al snel na de aanschaf problemen geeft en een beperkte levensduur heeft. Het televisieprogramma Radar berichtte over …

Nieuws

10 redenen om naar een vakantiepark te gaan

Er even helemaal uit: dat is wat veel Nederlanders graag en regelmatig doen. Een goede manier om helemaal tot rust te komen, is het boeken van een verblijf in een vakantiepark. We geven 10 …

Nieuws

Het snelfietspad: duur, maar de moeite waard

Nederland heeft inmiddels al honderden kilometers aan snelfietspaden. Ze zijn een veilige manier om snel op je bestemming te komen, maar veel snelfietspaden komen niet verder dan de tekenta…