Logo Fietsen123

Nieuws

Aantal fietsslachtoffers stijgt in Nederland

zondag 25 april, 2010

Het aantal dodelijk verongelukte fietsers in Nederland is het afgelopen jaar (2009) gestegen tot 185. Dat is opvallend omdat het totaal aantal dodelijke ongevallen in het verkeer vorig jaar wel is gedaald en wel tot 720.

Extra maatregelen noodzakelijk

In absolute getallen verongelukten in Nederland in 2009 185 fietsers. Dat zijn er vier meer dan in 2008. Maar procentueel -  in het aandeel van de fietser in het totaal van het aantal slachtoffers - stegen de fietsers naar 26%.  Dat was twee jaren daarvoor (2007 en 2008) nog 24%. Om deze ongewenste ontwikkeling te keren bepleit de Fietsersbond een aantal maatregelen op het gebied van infrastructuur en educatie, botsvriendelijke auto's en vrachtverkeer.

Infrastructuur en educatie

De Fietsersbond zet vooral in op het meer scheiden van fietsers en gemotoriseerd verkeer en aanleg van veilige fietspaden en oversteken. Daarnaast is de Fietsersbond voor handhaving maximumsnelheden van het gemotoriseerd verkeer, beperking van autoverkeer in schoolomgevingen en langs schoolroutes, educatie en voorlichting voor kinderen en ouderen en ontwikkeling van veilige en comfortabele fietsen voor ouderen.

Botsvriendelijke auto's

De Fietsersbond zet zich al twee jaar in voor realisering van botsvriendelijke auto's. TNO heeft hier in opdracht van de Fietsersbond onderzoek naar gedaan. In samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat en andere partners doet TNO nu onderzoek naar verdere ontwikkeling van de voorruit-airbag. Dit najaar zal een test op straat met de sensortechniek starten in Amsterdam. Als alle auto's uitgerust worden met deze extra airbag, zal dat jaarlijks tientallen dodelijke fietsslachtoffers schelen. De huidige ongevallencijfers onderstrepen de noodzaak tot een snelle invoering van de voorruit-airbag.

Rechtsafslaande vrachtwagens

Daarnaast blijft rechtsafslaand vrachtverkeer een groot en levensgevaarlijk risico voor fietsers.  Dit jaar vielen er tien dodelijke slachtoffers. De Fietsersbond pleit voor het weren van vrachtwagens in drukke stedelijke gebieden. Noodzakelijk vrachtverkeer, zoals vervoerders voor grote bouwprojecten, zouden verplicht moeten worden een bijrijder mee te laten rijden en te laten kijken.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Veel problemen met nieuwe e-bikes

De komst van de e-bike heeft het fietsen voor veel mensen gemakkelijker of toegankelijker gemaakt. Toch ondervinden veel mensen problemen met een nieuwe e-bike. Dat blijkt uit een enquête v…

Nieuws

NS doet proef met gratis fietsenstalling

De NS is bezig met een proef bij station Amstel in Amsterdam waarbij fietsen 24 uur gratis bewaakt kunnen worden. Dit om de overlast van fietsen die overal geplaatst worden te verminderen. …

Nieuws

Telefoon nog steeds grote afleiding onder het fietsen

Maar liefst 60% van de jongeren geeft aan hun mobiele telefoon op de fiets te gebruiken, blijkt uit onderzoek van GfK, Vodafone en de Fietsersbond. De resultaten zijn aanleiding voor de par…

Fietstest

De beste e-bike van 2018 volgens E-bike Xperience

Begin maart vond de E-bike Xperience plaats in Utrecht. Hier konden bezoekers verschillende modellen e-bikes testen en werd de E-bike van het Jaar 2018 gekozen. De winnaar van deze verkiezi…

Nieuws

Drie bijzondere fietsroutes langs het IJsselmeer

Vanuit verschillende provincies kunt u een stuk langs het bekende IJsselmeer en Markermeer fietsen. We selecteerden drie mooie routes met elk hun eigen verhaal. Fiets een route in Noord-Ho…