Logo Fietsen123

Nieuws

Aanpak van fietsonveilige situaties start in 2013

woensdag 2 januari, 2013

Gemeenten gaan in 2013 fietsonveilige situaties aanpakken. Dit is een van de afspraken die minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) met lokale overheden en maatschappelijke instanties heeft gemaakt om de verkeersveiligheid verder te verbeteren. Doel is de dalende trend van de verkeersdoden door te zetten en de stijging van het aantal ernstig verkeersgewonden onder ouderen en fietsers op lokale wegen te keren. De minister heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over deze afspraken. De meeste aandacht gaat uit naar de fietsers.

Nederland is een van de meest verkeersveilige landen ter wereld. Toch is het aantal verkeersdoden in 2011 voor het eerst in 10 jaar weer licht gestegen en stijgt het aantal verkeersgewonden, vooral onder ouderen en fietsers. Daarom zijn aanvullende maatregelen, vooral op het onderliggende wegennet, nodig, aldus Schultz.

Gemeentes gaan aan de slag om fietsonveilige situaties op te lossen. In 2013 brengen zij lokale fietsknelpunten in kaart en komen met een plan van aanpak. Verkeerd geplaatste fietspaaltjes of slecht verlichte fietspaden moeten dan tot het verleden behoren.
Voor gemeenten en provincies komt er een blauwdruk voor wegontwerp die in 2014 wordt uitgebreid met richtlijnen voor kruisingen en rotondes. Bij aanleg en reconstructie kiezen gemeenten nu voor hetzelfde probleem soms een hele andere oplossing. Met verwarring voor de weggebruiker als gevolg. Schultz wil dat daarom gemeenten meer op dezelfde manier hun wegen ontwerpen.

Voor de verkeersveiligheid op de rijkswegen investeert minister Schultz van Haegen tot 2018 139 miljoen euro.Ook ondersteunt het ministerie het programma Blijf Veilig Mobiel dat door het aanbieden van scootmobielcursussen, fietsactiviteiten en mobiliteitsdagen de verkeersveiligheid onder senioren bevordert. Verder subsidieert het ministerie de fietsverlichtingscampagne van de Fietsersbond. Tenslotte wordt in de komende jaren extra onderzoek gedaan naar onder meer de achterliggende oorzaken van fietsongevallen.

Het ministerie werkt samen met lokale overheden, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en marktpartijen om de doelstelling van maximaal 500 verkeersdoden en 10.600 verkeersgewonden in 2020 te bereiken. De verwachting is dat de aanvullende maatregelen zorgen voor een extra afname van 50 verkeersdoden en 1000-2500 ernstig verkeersgewonden in 2020. Zo wordt de doelstelling van het aantal verkeersdoden beter haalbaar en komt de doelstelling voor ernstig verkeersgewonden dichterbij.
De meeste maatregelen moeten in 2013 worden uitgerold, een aantal acties loopt al.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Van loopfiets naar e-bike - en verder

Het is alweer even geleden dat de eerste fiets het levenslicht zag en eigenlijk was die allereerste fiets niet eens een echte fiets, maar een loopfiets. In de twee eeuwen die daarop volgden…

Nieuws

E-bike: voorwielmotor, achterwielmotor of toch een middenmotor?

Als het gaat om het comfort van je e-bike is de locatie van de motor een niet te onderschatten factor. Voor e-bikes bestaan drie verschillende typen motoren: de voorwielmotor, de middenmoto…

Nieuws

Onderzoek wijst uit: elektrisch fietsen goed voor de gezondheid

Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat elektrisch fietsen goed is voor de gezondheid. Goed nieuws dus voor die steeds grotere groep mensen die voor de e-bike kiest. Het word…

Nieuws

Hoeveel weet u van fietsbekeuringen? Doe de fietsboetequiz 2014!

Heeft u als fietser al eens een bekeuring gehad? Aangehouden en bekeurd worden voor fietsen zonder licht is een veel voorkomende bekeuring, maar er zijn veel andere bekeuringen mogelijk. Do…

Nieuws

Vakanties voorbij: meer fietsongevallen

Voorlichtingscampagnes voor veilig fietsen moeten zich niet alleen op de schoolgaande jeugd richten, vindt de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie (NVT). Deze vereniging deed onderzo…