Logo Fietsen123

Nieuws

Aanpak van fietsonveilige situaties start in 2013

woensdag 2 januari, 2013

Gemeenten gaan in 2013 fietsonveilige situaties aanpakken. Dit is een van de afspraken die minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) met lokale overheden en maatschappelijke instanties heeft gemaakt om de verkeersveiligheid verder te verbeteren. Doel is de dalende trend van de verkeersdoden door te zetten en de stijging van het aantal ernstig verkeersgewonden onder ouderen en fietsers op lokale wegen te keren. De minister heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over deze afspraken. De meeste aandacht gaat uit naar de fietsers.

Nederland is een van de meest verkeersveilige landen ter wereld. Toch is het aantal verkeersdoden in 2011 voor het eerst in 10 jaar weer licht gestegen en stijgt het aantal verkeersgewonden, vooral onder ouderen en fietsers. Daarom zijn aanvullende maatregelen, vooral op het onderliggende wegennet, nodig, aldus Schultz.

Gemeentes gaan aan de slag om fietsonveilige situaties op te lossen. In 2013 brengen zij lokale fietsknelpunten in kaart en komen met een plan van aanpak. Verkeerd geplaatste fietspaaltjes of slecht verlichte fietspaden moeten dan tot het verleden behoren.
Voor gemeenten en provincies komt er een blauwdruk voor wegontwerp die in 2014 wordt uitgebreid met richtlijnen voor kruisingen en rotondes. Bij aanleg en reconstructie kiezen gemeenten nu voor hetzelfde probleem soms een hele andere oplossing. Met verwarring voor de weggebruiker als gevolg. Schultz wil dat daarom gemeenten meer op dezelfde manier hun wegen ontwerpen.

Voor de verkeersveiligheid op de rijkswegen investeert minister Schultz van Haegen tot 2018 139 miljoen euro.Ook ondersteunt het ministerie het programma Blijf Veilig Mobiel dat door het aanbieden van scootmobielcursussen, fietsactiviteiten en mobiliteitsdagen de verkeersveiligheid onder senioren bevordert. Verder subsidieert het ministerie de fietsverlichtingscampagne van de Fietsersbond. Tenslotte wordt in de komende jaren extra onderzoek gedaan naar onder meer de achterliggende oorzaken van fietsongevallen.

Het ministerie werkt samen met lokale overheden, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en marktpartijen om de doelstelling van maximaal 500 verkeersdoden en 10.600 verkeersgewonden in 2020 te bereiken. De verwachting is dat de aanvullende maatregelen zorgen voor een extra afname van 50 verkeersdoden en 1000-2500 ernstig verkeersgewonden in 2020. Zo wordt de doelstelling van het aantal verkeersdoden beter haalbaar en komt de doelstelling voor ernstig verkeersgewonden dichterbij.
De meeste maatregelen moeten in 2013 worden uitgerold, een aantal acties loopt al.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen in het buitenland: hoe zit dat?

Ook op vakantie in het buitenland kun je prachtige fietstochten maken. Maar waar huur je een fiets, hoe plan je een route en wat zijn de verkeersregels? Wij helpen je op weg om onbezorgd te…

Nieuws

Hoe wapent u zich tegen de regen? Kies A B C of D

Wat een regendag vandaag! Hoe wapent u zich tegen de regen op de fiets? Kies:A: Goed regenpak B: PonchoC: Fietsen met parapluD: Hoezo regen? Gewoon gaan/natregenen!

Nieuws

Fietsdeelsystemen in Duitsland

In Duitsland zijn er een aantal landelijke fietsdeelsystemen, die we hier zullen behandelen. Hoewel de naam van het fietsdeelsysteem per stad kan verschillen, is de werking in grote lijnen …

Nieuws

Welk type fietszadel heb ik nodig?

Last van zadelpijn? U bent zeker niet de enige. Zadelpijn is één van de meest voorkomende klachten tijdens het fietsen. Een goed zadel kan de klachten verminderen of zelfs helemaal wegnemen…

Nieuws

Utrecht krijgt elektrische deelfietsen

Na het grote succes in Kopenhagen, krijgt Utrecht in Nederland de primeur met vijftien Gobikes. Het zijn niet zomaar elektrische fietsen, want de fiets kan met smartphones communiceren…