Logo Fietsen123

Dossier:

9 tips om goed een helling op te komen

Monday 9 October, 2023

In Nederland en zeker daarbuiten kun je pittige hellingen tegenkomen. Het valt soms niet mee om daar tegenop te fietsen, zelfs met 20 versnellingen of een elektrische motor. Met deze klimtips van Fietsen123 kom je altijd goed boven.

Zelfs in ons vlakke land zijn er nog aardig wat hellingen te vinden. Variërend van een flinke aanloop bij een grote rivierbrug tot steile heuvels in Limburg waar zelfs professionele wielrenners even op de tanden moeten bijten. Ga je op vakantie naar landen als België, Duitsland of Frankrijk en neem je de fiets mee, dan is de kans vrij groot dat je pittige hellingen van soms kilometers lang moet trotseren. Denk aan de Ardennen, de Eifel of de Alpen. Dat kan flink tegenvallen als je er niet aan gewend bent. Ga dus goed voorbereid omhoog, ook als je een fiets met een elektrische motor hebt.

Tip 1 - Fiets niet te snel

Een veelgemaakte fout bij het beklimmen van een flinke helling is er te snel tegenop fietsen. Zeker als je de heuvel of berg niet kent, is het verstandig er met een rustig tempo en lage snelheid aan te beginnen. Ga je te snel omhoog, dan is de kans groot dat je na een poosje buiten adem raakt en je benen zwaar worden. Met als gevolg dat je halverwege de beklimming al moet stoppen om weer op adem te komen.

Het is daarom beter zelfs misschien wat te rustig met de helling te starten. Als je omhoog fietst en merkt dat het makkelijk gaat, kun je altijd nog in een wat steviger tempo gaan fietsen.

Tip 2 - Fiets niet te zwaar, maar ook niet te licht

Versnellingen zijn een heerlijke uitvinding voor de fiets. Ze maken het een stuk makkelijker tegen de wind in of een helling op te fietsen. Het is belangrijk erop te letten dat je bij het beklimmen van een helling niet in een te zware versnelling rijdt. Het lijkt in eerste instantie best wel goed te gaan, maar na een tijdje ga je het merken in je benen.

Fiets ook weer niet met een te lichte versnelling omhoog. Als je het gevoel hebt dat je bijna doordraait met je trappers terwijl je amper vooruit komt, is dat ook niet prettig. Je fietst dan te licht en kan rustig een tandje bijschakelen.

Tip 3 - Schakel terug

Er is niets mis mee om over te gaan naar een lichtere versnelling als je merkt dat de huidige waarin je rijdt niet goed voelt. Dat kan ook komen doordat de helling gewoon zwaarder wordt, want ze zijn natuurlijk lang niet allemaal even gelijkmatig oplopend. Lichter schakelen kan je redden als je merkt dat een helling te zwaar voor je wordt en je denkt aan stoppen.

Tip 4 - Hou een versnelling over

Het rijdt prettig wanneer je een pittige beklimming met een lichte versnelling op koerst. Het is nog prettiger als je altijd nog minstens een lichtere versnelling overhoudt waar je op terug kan vallen als de nood hoog wordt.

Tip 5 - Stop

Soms onderschat je hoe zwaar een helling is. Dan fiets je er aan het begin te snel tegenop en merk je op een gegeven moment dat je buiten adem raakt. Er is niets mis mee om dan gewoon even te stoppen langs de kant van de weg. Je geeft jezelf dan de mogelijkheid om weer op adem te komen. Daarna vervolg je je weg maar dan wat rustiger en eventueel schakelend naar een wat lichtere versnelling.

Tip 6 - Gewicht telt

Bij wielerwedstrijden is het geen toeval dat de lichtste renners bijna ook altijd het beste bergop fietsen. Dat komt doordat iedere extra kilo die je moet meenemen omhoog, extra trapvermogen vraagt. Ben je van plan wat flinke hellingen op te fietsen, bijvoorbeeld op vakantie in het buitenland, kijk dan eens naar hoeveel je meeneemt naar boven. Kun je toe met minder bagage? Laat die dan achter bij je verblijfplaats als dat veilig kan. Heb je een zware beklimming volgend jaar in de planning staan, bijvoorbeeld de Mont Ventoux? Dan helpt het als je wat overbodige kilo’s aan lichaamsgewicht op een gezonde manier kwijtraakt.

Tip 7 - Hou rekening met de hellingsgraad

De hellingsgraad of het stijgingspercentage geeft aan hoe steil een helling is. Bijvoorbeeld een hellingsgraad van 1% geeft aan dat de helling vals plat is en je daar met een klein beetje extra inspanning makkelijk omhoog fietst. Kom je een helling van 8% tegen? Bereid je dan voor op een flinke beklimming. Begin in dat geval rustig en met een licht verzet.

Tip 8 - Oefen in Nederland

Heb je een leuke fietsvakantie in de heuvels of bergen over de grens gepland staan? Oefen dan alvast voor de beklimmingen op hellingen in Nederland. Op die manier train je je lichaam -vooral je benen, longen en hart- voor het klimmen in het buitenland. Dat komt je fietsplezier later ten goede. Het is natuurlijk even zoeken naar geschikte hellingen in Nederland, maar er zijn er toch wel voldoende om goed te trainen. Eventueel kun je meerdere keren een bepaald rondje met hellingen rijden.

Voor een mooi overzicht van hellingen in Nederland en het buitenland met hellingsgraad en reviews kun je eens kijken op www.climbfinder.nl

Tip 9 - Let op je e-bike accu

Met een e-bike een helling omhoog rijden gaat natuurlijk een stuk makkelijker dan met een fiets zonder motor. Toch is het verstandig ook met de bovenstaande tips rekening te houden bij het klimmen. Daarnaast heeft een e-bike een extra onderdeel om op te letten: de accu. Des te meer motorondersteuning je gebruikt bij het klimmen, des te sneller je accu leegloopt. Dat zal je vooral merken als je achter elkaar door veel hellingen op gaat, zoals in de Ardennen. Je loopt dan de kans dat je accu een stuk eerder leeg is dan je had gepland. Dan zit je met de gebakken peren, want je moet met je zware fiets zonder ondersteuning verder op eigen kracht. Probeer daarom de trapondersteuning te beperken tot wat je werkelijk nodig hebt en neem eventueel een reserveaccu mee voor noodsituaties.