Logo Fietsen123

Nieuws

44% van klachten fietspaden nog niet opgelost

zaterdag 10 mei, 2008

Op het Meldpunt ‘Mijn Slechtste Fietspad’ van de Fietsersbond zijn sinds mei 2005 meer dan 15.000 klachten en reacties binnengekomen over de slechte staat van fietspaden in Nederland. De klachten gingen over 5.600 locaties. Onderzoek van de Fietsersbond heeft uitgewezen dat slechts 56% van die klachten inmiddels is opgelost. De klachten gaan vooral over gleuven in tegelfietspaden en hobbelende boomwortels. De bond stuurt alle klachten door naar de wegbeheerder, gemeente of provincie. Lokale afdelingen van de Fietsersbond dringen bij gemeenten aan op oplossing van de knelpunten. Beste en slechtste Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente Arnhem de best scorende wegbeheerder is. Deze gemeente loste 91 procent van de klachten op. Zwolle, Amersfoort en Rotterdam scoorden 80 procent. De provincie Noord-Holland scoorde met 18 procent het slechtst, gevolg door de provincie Gelderland (25 procent) en de gemeente Zoetermeer met 26 procent.

OngevallenDe slechte staat van het wegdek is niet alleen vervelend voor de fietser, maar leidt ook tot gevaarlijke situaties. Jaarlijks vinden er 67.000 eenzijdige letselongevallen met fietsers plaats, waarbij het wegdek en obstakels op de fietsroute een belangrijke oorzaak zijn. Doordat fietsers bij slecht wegonderhoud hun aandacht op het wegdek moeten richten, hebben ze minder oog voor de rest van de verkeersomgeving. Dit kan ook tot gevaarlijke situaties leiden. Naast klachten over het wegdek, kwamen er ook veel meldingen over gevaarlijke verkeersituaties en slecht afgestelde verkeerslichten binnen.

Asfalt of tegelsDe meeste klachten gaan over de erbarmelijke staat van tegelfietspaden. De Fietsersbond pleit dan ook voor meer asfaltfietspaden. Veel gemeenten kiezen voor tegelpaden omdat die na werkzaamheden goed zijn te herstellen. Uit de klachten blijkt dat dat onvoldoende gebeurt. “Het blijft lastig ambtenaren en bestuurders ervan te overtuigen dat fietsers toch echt fatsoenlijk wegdek nodig hebben. Auto’s met hun vier wielen en vering krijgen strak asfalt, terwijl fietsers over slechte verharding moeten hobbelen”, aldus Arien de Jong van de Fietsersbond. Gemeenten kunnen volgens de bond heel goed consequent voor asfalt kiezen. Om de kosten na werkzaamheden hoeven ze het niet te laten. De kosten voor herstel na werkzaamheden komen voor rekening van de kabelbedrijven. Bovendien is asfalt op de langere duur goedkoper, omdat tegelpaden heel veel onderhoud vergen.

Link* Klachten kunnen bekeken en gemeld worden op: www.fietsersbond.nl/meldpunt


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Meer geld nodig voor fietsvoorzieningen

In een brandbrief aan premier Rutte zijn de zorgen geuit van 24 organisaties over het budget dat begroot is voor de infrastructuur en mobiliteit in Nederland. Dit geldt niet alleen voor de …

Nieuws

Dé fietsroute van het Jaar 2017!

Ook dit jaar is er weer een fietsroute uitgeroepen tot de fietsroute van het jaar. In totaal werden er zestien internationale routes aan de driekoppige jury (Wouter Bazen, Luc Oteman en Ber…

Nieuws

Fiets gebruiken als vervoermiddel maakt meest gelukkig

Volgens een recent onderzoek dat uitging van de Clemson University in de VS zijn fietsers een stuk gelukkiger dan gebruikers van andere vervoersmiddelen. Uit het onderzoek blijkt dat er een…

Nieuws

Eerste deel van 100 km fietssnelweg geopend in Duitsland

Het eerste stukje van een fietssnelweg in Duitsland is geopend. Dit eerste deel is 5 kilometer lang, maar de snelweg moet op vrij korte termijn 100 kilometer lang worden. Doelstelling is om…

Nieuws

Fietsen inchecken en gratis stallen

Op station Utrecht Centraal kunnen fietsers hun fiets de eerste 24 uur gratis stallen. Bij de ingang wordt ingecheckt met de OV-kaart en bezoekers krijgen dan direct te zien waar op het sta…