Logo Fietsen123

Nieuws

44% van klachten fietspaden nog niet opgelost

zaterdag 10 mei, 2008

Op het Meldpunt ‘Mijn Slechtste Fietspad’ van de Fietsersbond zijn sinds mei 2005 meer dan 15.000 klachten en reacties binnengekomen over de slechte staat van fietspaden in Nederland. De klachten gingen over 5.600 locaties. Onderzoek van de Fietsersbond heeft uitgewezen dat slechts 56% van die klachten inmiddels is opgelost. De klachten gaan vooral over gleuven in tegelfietspaden en hobbelende boomwortels. De bond stuurt alle klachten door naar de wegbeheerder, gemeente of provincie. Lokale afdelingen van de Fietsersbond dringen bij gemeenten aan op oplossing van de knelpunten. Beste en slechtste Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente Arnhem de best scorende wegbeheerder is. Deze gemeente loste 91 procent van de klachten op. Zwolle, Amersfoort en Rotterdam scoorden 80 procent. De provincie Noord-Holland scoorde met 18 procent het slechtst, gevolg door de provincie Gelderland (25 procent) en de gemeente Zoetermeer met 26 procent.

OngevallenDe slechte staat van het wegdek is niet alleen vervelend voor de fietser, maar leidt ook tot gevaarlijke situaties. Jaarlijks vinden er 67.000 eenzijdige letselongevallen met fietsers plaats, waarbij het wegdek en obstakels op de fietsroute een belangrijke oorzaak zijn. Doordat fietsers bij slecht wegonderhoud hun aandacht op het wegdek moeten richten, hebben ze minder oog voor de rest van de verkeersomgeving. Dit kan ook tot gevaarlijke situaties leiden. Naast klachten over het wegdek, kwamen er ook veel meldingen over gevaarlijke verkeersituaties en slecht afgestelde verkeerslichten binnen.

Asfalt of tegelsDe meeste klachten gaan over de erbarmelijke staat van tegelfietspaden. De Fietsersbond pleit dan ook voor meer asfaltfietspaden. Veel gemeenten kiezen voor tegelpaden omdat die na werkzaamheden goed zijn te herstellen. Uit de klachten blijkt dat dat onvoldoende gebeurt. “Het blijft lastig ambtenaren en bestuurders ervan te overtuigen dat fietsers toch echt fatsoenlijk wegdek nodig hebben. Auto’s met hun vier wielen en vering krijgen strak asfalt, terwijl fietsers over slechte verharding moeten hobbelen”, aldus Arien de Jong van de Fietsersbond. Gemeenten kunnen volgens de bond heel goed consequent voor asfalt kiezen. Om de kosten na werkzaamheden hoeven ze het niet te laten. De kosten voor herstel na werkzaamheden komen voor rekening van de kabelbedrijven. Bovendien is asfalt op de langere duur goedkoper, omdat tegelpaden heel veel onderhoud vergen.

Link* Klachten kunnen bekeken en gemeld worden op: www.fietsersbond.nl/meldpunt


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen met Hella: ‘Door te fietsen ontsnapte ik aan de ellende’

De racefiets die Rini Wagtmans op zijn 14de bij elkaar spaarde, veranderde zijn leven. Met zijn wielersuccessen nam de voormalig profwielrenner wraak op de vernederingen uit het verleden. “…

Nieuws

De e-bike: zo fiets je veilig

E-bikes en veiligheid: het blijft een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt. Volgens de een is er helemaal niets aan de hand, volgens de ander is de e-bike een levensgevaarlijk vervoersmid…

Nieuws

Zo merk je dat je accu vervangen moet worden

Met goed onderhoud gaat je accu zeker een aantal jaar mee. Maar het eeuwige leven heeft hij zeker niet; als hij aan vervanging toe is, dan merk je dat gauw genoeg. Let op de volgende signal…

Nieuws

Bert blogt: De weidse stilte rond Nieuwkoop

Nieuwkoop, de Meije, de Nieuwkoopse Plassen - heel veel Hollandser kan het bijna niet. Heel veel stiller trouwens ook niet. Blogger Bert Vester zette er een schitterend fietsrondje uit. Voo…

Nieuws

Fietsveiligheid moet verbeterd worden

Dat vinden Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), Veilig Verkeer Nederland en de ANWB naar aanleiding van het grote aantal verkeersdoden en -gewonden. Cijfers van h…