Logo Fietsen123

Nieuws

44% van klachten fietspaden nog niet opgelost

zaterdag 10 mei, 2008

Op het Meldpunt ‘Mijn Slechtste Fietspad’ van de Fietsersbond zijn sinds mei 2005 meer dan 15.000 klachten en reacties binnengekomen over de slechte staat van fietspaden in Nederland. De klachten gingen over 5.600 locaties. Onderzoek van de Fietsersbond heeft uitgewezen dat slechts 56% van die klachten inmiddels is opgelost. De klachten gaan vooral over gleuven in tegelfietspaden en hobbelende boomwortels. De bond stuurt alle klachten door naar de wegbeheerder, gemeente of provincie. Lokale afdelingen van de Fietsersbond dringen bij gemeenten aan op oplossing van de knelpunten. Beste en slechtste Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente Arnhem de best scorende wegbeheerder is. Deze gemeente loste 91 procent van de klachten op. Zwolle, Amersfoort en Rotterdam scoorden 80 procent. De provincie Noord-Holland scoorde met 18 procent het slechtst, gevolg door de provincie Gelderland (25 procent) en de gemeente Zoetermeer met 26 procent.

OngevallenDe slechte staat van het wegdek is niet alleen vervelend voor de fietser, maar leidt ook tot gevaarlijke situaties. Jaarlijks vinden er 67.000 eenzijdige letselongevallen met fietsers plaats, waarbij het wegdek en obstakels op de fietsroute een belangrijke oorzaak zijn. Doordat fietsers bij slecht wegonderhoud hun aandacht op het wegdek moeten richten, hebben ze minder oog voor de rest van de verkeersomgeving. Dit kan ook tot gevaarlijke situaties leiden. Naast klachten over het wegdek, kwamen er ook veel meldingen over gevaarlijke verkeersituaties en slecht afgestelde verkeerslichten binnen.

Asfalt of tegelsDe meeste klachten gaan over de erbarmelijke staat van tegelfietspaden. De Fietsersbond pleit dan ook voor meer asfaltfietspaden. Veel gemeenten kiezen voor tegelpaden omdat die na werkzaamheden goed zijn te herstellen. Uit de klachten blijkt dat dat onvoldoende gebeurt. “Het blijft lastig ambtenaren en bestuurders ervan te overtuigen dat fietsers toch echt fatsoenlijk wegdek nodig hebben. Auto’s met hun vier wielen en vering krijgen strak asfalt, terwijl fietsers over slechte verharding moeten hobbelen”, aldus Arien de Jong van de Fietsersbond. Gemeenten kunnen volgens de bond heel goed consequent voor asfalt kiezen. Om de kosten na werkzaamheden hoeven ze het niet te laten. De kosten voor herstel na werkzaamheden komen voor rekening van de kabelbedrijven. Bovendien is asfalt op de langere duur goedkoper, omdat tegelpaden heel veel onderhoud vergen.

Link* Klachten kunnen bekeken en gemeld worden op: www.fietsersbond.nl/meldpunt


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Snorfietsen en brommers vormen groot gevaar voor volksgezondheid

Het beleid ten aanzien van snorfietsen en brommers moet op de schop. Dit schrijven ruim 40 vooraanstaande medici en wetenschappers in een brief aan de Tweede Kamer. ‘De kern van de rechtsst…

Nieuws

Fietsen inchecken en gratis stallen

Op station Utrecht Centraal kunnen fietsers hun fiets de eerste 24 uur gratis stallen. Bij de ingang wordt ingecheckt met de OV-kaart en bezoekers krijgen dan direct te zien waar op het sta…

Nieuws

De fietskaart is springlevend!

Is de fietskaart op z’n retour, vroegen we je een maand geleden. Wat blijkt: de smartphone en de fietsnavigatie moeten het nog altijd afleggen tegen de kaarten en de fietsknooppunten. Ruim …

Elektrische Fietsen

E-bike en fietsendrager: hier moet je op letten

Het aantal mensen dat voor ontspannen toertochtjes met een e-bike op pad gaat, neemt toe. Maar hoe zit dat eigenlijk met de fietsendrager: kan die het gewicht van zo’n e-bike wel aan? Een e…

Fietstest

Test: de beste budgetvouwfiets

Erg handig voor in de trein of om mee te nemen in de auto: een vouwfiets. Even uitklappen en fietsen maar. Welke vouwfietsen komen als beste uit de test? De beste geteste budgetvouwfiets is…