Logo Fietsen123

Nieuws

100 km nieuw Vlaams fietspad geen overdreven luxe

maandag 7 januari, 2008

Dit jaar wordt er 60 miljoen euro gestopt in zowat 100 kilometer nieuwe fietspaden, vooral langs de gewestwegen. Dat is geen overbodige luxe, want op anderhalve maand tijd kwamen er al 360 klachten binnen op het nieuwe Vlaamse meldpunt voor fietspadproblemen. Aldus meldt Tom Ysebaert in Het Nieuwsblad. We citeren. Drie bronnenDe Vlaamse ministers Kathleen Van Brempt (SP.A) van Mobiliteit en Hilde Crevits (CD&V) van Openbare Werken hebben uitgerekend hoeveel geld er dit jaar naar fietspaden gaat en hoeveel kilometers fietsplezier dat oplevert. Het geld komt van drie kanten. Ten eerste zijn er de mobiliteitsconvenanten tussen het Vlaams Gewest en de gemeenten voor fietspaden langs gewestwegen. Die leveren 29 miljoen op, waarmee 61 kilometer fietspad wordt aangelegd. De tweede bron is het Fietsfonds, dat begin 2007 werd opgericht voor fietspaden op lokale wegen. Aan dat fonds dragen gewest en provincies ieder even veel bij. De gemeentebesturen die er een beroep op doen, krijgen minstens 80 procent subsidies. In het Fietsfonds wordt ieder jaar 10 miljoen euro gestopt. Daarvan is nog maar 850.000 euro vastgelegd, goed voor 15 km fietspad. Reden voor het zuinige gebruik van het Fietsfonds is dat de nieuwe gemeentebesturen na de verkiezingen pas begin 2007 uit de startblokken gegaan zijn. 'Het duurt even voor zij beleidsplannen en begroting rond hebben', zegt Steve D'Hulster, woordvoerder van Van Brempt. De derde bron zijn de investeringen van het agentschap Wegen & Verkeer van het Vlaams Gewest zelf, die naar schattig goed zijn voor een 25-tal km fietspad. Dat brengt het totaal op 100 km.

Historische achterstandVoor minister Crevits zijn de eigen investeringen belangrijk. De Vlaamse regering heeft zich geëngageerd om jaarlijks 60 miljoen euro in fietspaden te investeren. Het algemene wegenbudget bedraagt 240 miljoen. Crevits: 'Functionele fietsnetwerken bewaren het evenwicht tussen harde infrastructuur en investeringen voor zachte weggebruikers. Zo krijgen we meer mensen veilig op de fiets.' Het geld voor fietspaden is geen overbodige luxe. Vlaanderen - nochtans een land van fietsers - kampt met een historische achterstand van kwaliteitsvolle, veilige fietsinfrastructuur. De overheid toonde de jongste jaren goede wil en intenties, maar de realisaties sleepten aan. Ze komen pas nu echt op kruissnelheid.

360 klachten Uit de klachten op het kersverse meldpunt van de Vlaamse overheid blijkt dat er nog behoorlijk wat werk aan de winkel is. Het Meldpunt Fietspaden, dat sinds 1 oktober bestaat, kreeg tot half december al 360 meldingen binnen. Klacht nummer 1 is een slecht wegdek: putten en verzakkingen ergeren de tweewielers het meest. Daarna volgen opmerkingen over de bewegwijzering (een kwart), over hinder (een vijfde) en over wegwerkzaamheden (een tiende). De provincie Antwerpen is koploper van het aantal meldingen (39,6 procent). Dan volgt Vlaams-Brabant (24,3 procent), Oost-Vlaanderen (21,7 procent), West-Vlaanderen (10,3 procent) en wellicht niet toevallig sluit 'fietsparadijs' Limburg het rijtje met 4,1 procent.

Nog dertig jaar werkGijs Moes, Brussels correspondent van het (Nederlandse) dagblad Trouw meldt naar aanleiding van de plannen voor 100 km fietspaden, dat 'het zo het nog wel even kan duren voor heel Vlaanderen fietst. Uit een beleidsplan van enkele jaren geleden blijkt dat er in totaal ongeveer 4000 kilometer fietspad nodig is langs gewestelijke wegen in Vlaanderen. Daarvan is nu welgeteld 668 kilometer in orde. Dat betekent dat de Vlaamse overheid nog zeker dertig jaar werk heeft. „Honderd kilometer per jaar is niet veel”, zegt ook Tim Asperges, van bureau Timenco in Leuven, dat de overheid adviseert over mobiliteit. Maar het is beter dan niets, meent hij. „De afgelopen jaren ging het eigenlijk helemaal niet vooruit.” Tussen 2000 en 2004 werd 139 kilometer fietspad aangelegd – nog altijd veel meer dan in Brussel en Wallonië.

Links* Meldpunt Fietspaden* Overschot Vlaamse begroting prioritair inzetten voor verkeersveiligheid


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen op de verkeerde weghelft? In Duitsland krijgt u een boete

Fietsers in Duitsland mogen niet meer tegen het verkeer in rijden. In 2009 werd het verbod op spookfietsen geschrapt, maar de bepaling is nu weer ingevoerd wegens het grote risico op ongeva…

Nieuws

Utrecht krijgt elektrische deelfietsen

Na het grote succes in Kopenhagen, krijgt Utrecht in Nederland de primeur met vijftien Gobikes. Het zijn niet zomaar elektrische fietsen, want de fiets kan met smartphones communiceren…

Nieuws

De fiets: één en al vrijheid en blijheid

Na de auto vinden Nederlanders de fiets het meest comfortabele ververvoermiddel. 60 procent van hen beoordeelt de fiets met een cijfer van een 8 of hoger. Dat blijkt uit een onderzoek onder…

Nieuws

Hoe je fietsend je gevoelsleven stimuleert

De meeste mensen voelen zich goed wanneer ze gaan fietsen, maar eenmaal thuis is het over tot de orde van de dag, en dan ebt het positieve gevoel weg. Toch kun je de fiets prima gebruiken o…

Nieuws

5 prachtige bloesem- en bollenfietsroutes

Heerlijk, het is lente! We selecteerden vijf mooie fietsroutes via het knooppuntennetwerk waarmee u langs de mooiste bloesem en bollenvelden in Nederland komt. Afhankelijk van het…